نیروگاه خورشیدی چیست؟

نیروگاه خورشیدی

امروزه برق به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای بشر شناخته می‏شود. روش‎های متعددی را برای تولید الکتریسیته و برق به کار می‎برند که یکی از آنها استفاده از انرژی خورشیدی است. همانطور که می‎دانید سوخت‎های فسیلی در شمار منابع تجدیدناپذیر و انرژی خورشیدی از جمله منابع تجدیدپذیر محسوب می‏شود. با استفاده از نیروگاه خورشیدی می‏توان میزان استفاده از سوخت‏های فسیلی را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. ایران از جمله کشورهایی است که به خاطر داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب نیروگاه‏های خورشیدی متعددی دارد. در این نیروگاه‏ها پنل‏های خورشیدی وجود داشته که این پنل‏ها مسئول ذخیره انرژی خورشید و تبدیل آن به برق هستند. باید بدانید که از نیروگاه‏های خورشیدی نه تنها در ایران بلکه در تمامی جهان به صورت گسترده استفاده می‎شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی و بررسی ارزش احداث نیروگاه ما را در ادامه این مقاله از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره همراهی کنید.

انواع نیروگاه خورشیدی

در نیروگاه‏های خورشیدی ایران از طریق روش‏های مختلفی انرژی الکتریسیته تولید می‏شود. همانطور که می‎دانید خورشید علاوه بر حرارت از خود نور نیز منتشر می‎کند. در نیروگاه‎های مختلف از حرارت و همچنین نور خورشید استفاده می‎شود. بر این اساس نیروگاه‎های خورشیدی را به دو دسته کلی نیروگاه فتوولتاییک و همچنین نیروگاه حرارتی تقسیم بندی می‏کنند. منبع تولید برق در نیروگاه فتوولتاییک انرژی نورانی خورشید و در نیروگاه حرارتی همانطور که از اسم آن مشخص است انرژی گرمایی خورشید می‏باشد. در ادامه هر کدام از این نیروگاه‎ها رو به صورت مجزا توضیح می‏دهیم.

نیروگاه فتوولتاییک

در نیروگاه فتوولتاییک سلول‎های خورشیدی وجود دارد. این سلول‎ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده اند و جنس آن به صورت رایج از سیلیکون است. به صورت کلی می‎توان گفت در این نیروگاه پنل، اینورتر، استراکچر و کانکتور وجود دارد. از میان موارد گفته شده پنل به عنوان مهمترین عضو نیروگاه محسوب می‏شود. تابش نور خورشید به پنل آزاد شدن الکترون را در پی دارد.

نیروگاه فتوولتاییک

شرایط زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی موضوع بسیار مهمی است. با توجه به زاویه ای که نور خوشید در کشور ما دارد بهترین مکانی که باید پنل خورشیدی در آنجا قرار گیرد جنوب مطلق می‏باشد. در صورت قرارگیری پنل در مکان مناسب نور بیشتری به سلول‏های خورشیدی رسیده و در نتیجه برق زیادتری نیز تولید می‏شود. جنس انواع پنل خورشیدی متفاوت است. انواع پنل شامل مونو کریستال، پلی کریستال، مولتی کریستال و فیلم نازک می‏باشد.

برای اینکه پنل‏های خورشیدی ثابت در جای خود قرار داشته باشد به تکیه گاه نیازمند است. استراکچر که به دو صورت ثابت و متحرک می‏باشد در واقع همان تکیه گاه پنل محسوب می‏شود. برای حداکثر بازدهی و تولید بیشتر انرژی الکتریسیته می‏توان از استراکچرهای متحرک که هزینه‏های بسیار بالایی دارند نیز استفاده کرد. عملکرد این استراکچرها بدین صورت است که متناسب با زاویه نور خورشید محل قرارگیری پنل را تغییر می‏دهد.

پنل‏های خورشیدی بسیار زیادی در نیروگاه وجود دارد که به وسیله کانکتور به یکدیگر متصل هستند. برق تولید شده در نیروگاه‏های خورشیدی ایران به دو شکل قابل استفاده هستند. جریان برقی که توسط هر کدام از پنل‏های نیروگاه تولید می‏شود از نوع DC است. در روش اول جریان برق DC توسط مبدل‏هایی که درون سیستم وجود دارد به AC تبدیل شده و مورد استفاده قرار می‏گیرد. در روش دوم جریان DC برای ذخیره شدن به باتری منتقل می‏شود. تنها در مواقع مورد نیاز جریان DC ذخیره شده در باتری را به AC تبدیل می‏کنند.

نیروگاه حرارتی

در نیروگاه حرارتی کالکتور وجود دارد. این کالکتورها در واقع انرژی حرارتی که از خورشید منتشر می‎شود را جذب می‏کند. انواع مختلف کالکتور وجود دارد که با توجه به نوع کالکتور عملکرد نیروگاه حرارتی فرق می‏کند. بر اساس نوع کالکتور انواع نیروگاه حرارتی به نیروگاه پارابولیک، فرنل، سیستم برج خورشیدی، سیستم خورشیدی بشقابی و سیستم دودکش خورشیدی تقسیم شده است.

نیروگاه حرارتی

سرمایه گذاری جهت احداث نیروگاه خورشیدی

به احتمال بسیار زیاد در ذهن اکثر خوانندگان این سوال ایجاد شده که آیا احداث نیروگاه خورشیدی به صرفه است؟ به صورت کلی می‏توان گفت راه اندازی نیروگاه خورشیدی در صورتی که منجر به تولید برق زیادی شود و به عبارتی دیگر بازدهی بالایی داشته باشد صرفه اقتصادی دارد. بر این اساس سرمایه گذار باید تمامی هزینه‎هایی که برای مکان نیروگاه و همچنین خرید وسایل مورد نیاز است را تخمین بزند و سپس میزان تولید برق را نیز ارزیابی کند. باید بدانید که برخی از کشورها برای احداث نیروگاه وام و تسهیلاتی را نیز در اختیار سرمایه گذاران قرار می‏دهد که استفاده از آن بسیار خوب می‏باشد. می‏توان گفت در صورت تولید برق مناسب پس از مدت زمان کوتاهی از احداث نیروگاه به سوددهی می‏رسد. بهترین کار ممکن است که از طریق کارشناسانی که در این خصوص فعال هستند هزینه احداث نیروگاه خورشیدی در سال ۱۴۰۲ را بدست آورید و سپس بر اساس این اعداد و ارقام تصمیم گیری کنید.

مزایای راه اندازی نیروگاه خورشیدی

راه اندازی نیروگاه‏های خورشیدی ایران هر چند که هزینه‏های بسیار زیادی را می‏طلبد اما مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. از جمله مزایای آن می‏توان موارد زیر را اشاره کرد.

  • خورشید به عنوان یک منبع انرژی پاک به شمار می‏رود و هیچ خطری را برای محیط زیست به وجود نمی‎آورد این در حالی است که سوخت‏های فسیلی ضرر بسیار زیادی برای محیط زیست دارد.
  • راه اندازی سیستم‏های خورشیدی برای تولید برق در هر مکانی امکان پذیر است. حتی در هوای سرد نیز می‏توان از این سیستم برای تولید الکتریسیته استفاده کرد.
  • با استفاده از پنل خورشیدی که منبع انرژی تجدیدناپذیر و رایگان است میزان هزینه‏های تولید برق کاهش قابل توجهی پیدا می‏کند.
  • با توجه به اینکه راه اندازی و استفاده از این نیروگاه‏ها هیچ آلودگی را به همراه ندارد کیفیت هوای محیط زیست بهبود قابل توجهی پیدا می‎کند.
  • این سیستم‏های خورشیدی مقاومت بسیار زیادی دارند و به راحتی خراب نمی‏شود از طرفی برای مدت طولانی حتی به مدت سی الی چهل سال نیز می‎توان برای تولید برق از آنها استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصات صنعت نفت و گاز » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌