مسکن ملی: نهضت دولتی برای حمایت از اقشار ضعیف و ارتقای بازار مسکن

مسکن ملی

همواره یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشورمان، مساله تورم اقتصادی است. چرکه این تورم بر همه بخش‌های اقتصاد اثر می‌گذارد. ولی بخش مسکن بیش از سایرین، از این مساله تاثیر پذیرفته است. با این تورم بسیاری از خانوارها، قدرت خرید خانه را از دست داده‌اند. در ادامه این مقاله سامانه ملی مناقصات کشور هزاره طرح مسکن ملی را معرفی خواهیم کرد.

همین مشکل سبب شده دولت به بازار مسکن و با منظور حمایت از اقشار آسیب دیده، ورود کند. در سال‌های گذشته دولت با راه‌اندازی یک سامانه به نام سامانه جامع اقدام ملی مسکن و ارائه تسهیلات، سعی کرده تا از این اقشار حمایت کند. البته استفاده از این سامانه کمی پیچیده است.

نهضت ملی مسکن

یکی از طرح‌های دولت سیزدهم جهت خانه‌دار اقشار ضعیف، طرح نهضت ملی مسکن است. در راستای این طرح، برای صاحب خانه شدن این خانواده‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. این طرح را دولت به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده است.

همه متقاضیان باید قبل از شرکت در طرح مسکن ملی ملایر، شرایط آن را مطالعه کرده و مدارک لازم را آماده کنند. اگر شرایط و مدارک مورد نیاز را در اختیار داشتند، می‌توانند برای ثبت‌نام نهضت ملی مسکن اقدام نمایند. دولت سیزدهم اعلام کرد که می‌خواهد چهار میلیون واحد مسکن، یعنی در هر سال یک میلیون مسکن بسازد. تفاوت این طرح با مسکن مهر در این است که می‌بایست زمین ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار گیرد.

ثبت‌نام

هر خانوار یا هر شخص برای شرکت در این طرح حمایتی، باید واجد شرایط دریافت مسکن باشند. طرح نهضت ملی مسکن برای تامین مسکن خانواده‌هایی است که مالک هیچ خانه‌ای نیستند. در ادامه شرایط ثبت‌نام افرادی که قصد شرکت در سامانه نهضت ملی مسکن را دارند، آورده شده است:

  • متقاضیان در ۵ سال گذشته، نباید زمین یا واحد مسکونی داشته باشد. همچنین، از ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ از امکانات ارگان‌های عمومی و غیردولتی مرتبط با مسکن مانند تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشد.
  • شخص متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد.
  • خانم‌هایی که خودشان سرپرست خانواده هستند و می‌خواهند در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کنند، باید حداقل سن ۳۵ سال تمام را داشته باشند.
  • زنان مطلقه نیازی به شرط تاهل برای ثبت‌نام نهضت ملی مسکن ندارند و ثبت نام این افراد در این طرح منعی نخواهد داشت.
  • افرادی که جزء نخبگان تایید شده توسط بنیاد ملی نخبگان هستند بدون داشتن شرایط تاهل و سرپرست خانوار، می‌توانند در این طرح ثبت‌نام نمایند.
  • افراد معلول جسمی با حداقل ۲۰ سال سن می‌توانند بدون شرایط تاهل و سرپرست خانوار، در این طرح شرکت کنند.
  • هر متقاضی باید حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضای خود را در پنج سال اخیر داشته باشد.
  • شخص متقاضی می‌بایست شرایط مورد نیاز برای دریافت تسهیلات را داشته و بتواند اقساط آن را پرداخت کند.

سامانه مسکن ملی به آدرس www.tem.mrud.ir برای ثبت نام و پیگیری نتایج آن راه‌اندازی شده است. شما باید در ابتدا به این سایت مراجعه نمایید. سپس، با وارد کردن کد ملی و دریافت یک رمز عبور، کارهای مدنظر خود را انجام دهید.


مقاله پیشنهادی: اقساط وام مسکن ملی چقدر است؟

خانه‌های طرح مسکن ملی

یکی از مهم‌ترین مشکلات در رابطه با مسکن مهر، تعداد زیاد طبقات آن بود. خانه‌های طرح مسکن مهر در کنار حاشیه‌نشینی و نبود زیرساخت‌هایی مانند حمل‌ونقل عمومی و امنیت پایین، برای ساکنان مشکلات زیاد دیگری نیز به‌وجود آورده بودند.

اما سوال اینجاست که خانه‌های نهضت ملی مسکن چند طبقه است؟ به همین دلیل دولت به منظور رفع این مشکلات در مسکن ملی ایوانکی، تعداد طبقات این ساختمان‌ها را حداکثر در ۷ طبقه می‌سازد. همچنین واحدهای این طرح تا حد امکان در مجاورت و محل‌هایی غیر از حاشیه شهرها ساخته می‌شود.

طبق اعلام مسئولین این حوزه براساس کمیسیون ماده ۵ و تایید نقشه‌های معماری، متراژ واحدهای این طرح از ۵۰ تا ۹۰ مترمربع هستند. البته کیفیت ساخت خانه‌های این طرح وابسته به نظارت بر انبوه‌سازان بوده که در دستور کار دولت قرار دارد. زیرا نباید از این موضوع غافل شد که عدم ساخت واحد در حاشیه شهرها، خود سبب افزایش هزینه تهیه زمین ‌می‌شود. این موضوع می‌تواند افزایش هزینه خرید واحدهای مسکونی این طرح را در پی داشته باشد.

اقساط وام نهضت ملی مسکن

با دستور ریاست جمهوری و شورای پول و اعتبار، مصوب شد که سقف تسهیلات پرداختی در این طرح در کل کشور ۵۵۰ میلیون تومان باشد. اما اقساط نهضت ملی مسکن از کی شروع می‌شود؟ تاکید بر دریافت پلکانی اقساط تسهیلات است. به نحوی که قسط اول در سال اول، کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران خواهد بود.

دوره بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، بدون حساب کردن دوره مشارکت، ۲۰ ساله تعیین شده است. در بازپرداخت اقساط به روش پلکانی، متقاضیان این طرح در سال اول، می‌بایست ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان پرداخت نمایند.

اقساط این وام در سال پنجم به مبلغ ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به عدد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. در سال پانزدهم بازپرداخت اقساط وام نهضت مسکن به ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان در ماه خواهد رسید. در سال بیستم نیز این اقساط مبلغ ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان می‌شود.

بنابراین، متقاضیان دریافت تسهیلات این طرح برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی، در طی ۲۰ سال ۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پروژه های عمرانی رتبه بالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌