پمپ هیدرولیک خودرو و روش تعمیر آن

پمپ هیدرولیک خودرو

امروزه اغلب خودروهای موجود، با فرمان هیدرولیکی به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین، پمپ هیدرولیک خودرو نیز به عنوان یک قطعه ثابت در لیست اجزاء خودرو حضور دارد. البته امروزه دارا بودن فرمان هیدرولیک، برای خودرو دیگر یک آپشن نیست. در ادامه این مقاله سامانه مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

از مزایای وجود سیستم هیدرولیک فرمان در همه خودروها، می‌توان فرمان‌پذیری بهتر و آسان‌تر و بهبود تجربه رانندگی را نام برد. مهم‌ترین دلیل اجرای سیستم و پمپ هیدرولیک فرمان این است که در گذشته برای چرخاندن فرمان به نیروی زیادی احتیاج بود. در کل، سیستم‌های هیدرولیکی می‌توانند با استفاده از مایعات تحت فشار نیروی زیادی به وجود بیاورند.

هیدرولیک چیست؟

در حقیقت هیدرولیک یک اصطلاح در علم مکانیک است که برای مایعات و نحوه عملکرد آن به کار می‌رود. سیستم‌های هیدرولیکی با استفاده از مایع تحت فشار که آب، روغن یا هر سیال دیگر است، با هدف تولید نیروی زیاد، عمل می‌کنند. یعنی در این سیستم برای تولید نیرو به هر میزان، از فشار مایع استفاده می‌شود.

نحوه کار پمپ هیدرولیک در خودرو نیز به همین صورت است. در خودرو انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌شود. در زمان کار این سیستم خودرو در ابتدا، انرژی مکانیکی سبب می‌شود که خلاء در ورودی پمپ ایجاد شود. این فشار اتمسفر باعث شود که مایع از مخزن به پمپ هیدرولیک منتقل شود. سپس مجددا به علت عملکرد مکانیکی، این مایع به پمپ بازگردد. علت صدا دادن پمپ هیدرولیک هنگام چرخاندن فرمان می‌تواند پایین بودن سطح همین سیال باشد.

در این سیستم مانند پمپ هیدرولیک سمند، می‌توان پمپ‌هیدرولیک را به قلب این سیستم تشبیه کرد. پمپ هیدرولیک در خودرو سبب می‌شود که فرمان به سادگی حرکت کند. همچنین در مصرف انرژی و کاهش صدای آن نیز موثر باشد. البته این قطعه می‌تواند عمر وسیله نقلیه و قطعات مربوط به آن را افزایش دهد.

البته استفاده از پمپ هیدرولیک، صرفا برای نرم و روان کردن فرمان نیست. بلکه، وجود این سیستم مزیت‌های دیگری نیز دارد که در زیر به آن‌ها را اشاره شده است:

  • کاهش استفاده از نیروی دست راننده برای چرخاندن فرمان
  • افزایش میزان پایداری خودرو
  • کاهش لرزش‌ها و ارتعاشات فرمان
  • کاهش حساسیت فرمان در سرعت‌های بالا

پمپ‌های هیدرولیک در خودروها را می‌توان از لحاظ عملکرد به چند دسته تقسیم‌بندی کرد. انواع پمپ هیدرولیک، موارد زیر هستند:

  • پمپ‌ دنده‌ای
  • پمپ هیدرولیک سرکج و سر راست (پره‌ای)
  • پیچشی
  • محور خم
  • پیستونی محوری درون خطی
  • پیستونی شعاعی
  • کارتریجی
پمپ هیدرولیک

خرابی پمپ هیدرولیک

پمپ‌های هیدرولیک یک خودرو معمولا به دلایل مختلفی دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کنند. در موارد زیر به برخی از دلایل مهم خرابی و معیوب شدن پمپ هیدرولیک خودرو پرداخته‌ایم:

فشار بالا

زمانی‌که فشار روی پمپ هیدرولیک خودرو زیادتر از حد باشد، باعث می‌شود که آن پمپ نتواند کارایی مورد نظر را داشته باشد. همچنین می‌تواند منجر به پیچ‌ خوردن یا شکستن شفت ورودی پمپ شود. گاهی اوقات یاتاقان‌های پمپ نیز معیوب می‌شوند.

خوردگی

به مرور زمان شاید خوردگی روی این پمپ شکل بگیرد و سبب خرابی و مشکلات بعدی آن شود.

نبود روغن هیدرولیک

در صورتی‌که روغن هیدرولیک به میزان کافی در پمپ هیدرولیک خودرو نباشد، می‌تواند سبب خرابی آن شود. البته علت زوزه کشیدن پمپ هیدرولیک خودرو، می‌تواند این مورد نیز  باشد. همچنین اشتباه بودن شیلنگ‌ها یا پارگی آن‌ها که نتواند جریان سیال را به خوبی تأمین کند نیز به پمپ صدمه می‌زند.

کثیفی روغن هیدرولیک

اگر مایع درون پمپ هیدرولیک ۲۰۶ در زمان مناسب خود تعویض نشود، با گذشت زمان کثیف می‌شود. این مورد در عملکرد و کارایی پمپ تاثیر می‌گذارد و دچار اختلال در کار آن خواهد شد. بنابراین، روغنِ آلوده شده در پمپ هیدرولیک خودرو دیگر نمی‌تواند عملکرد مناسب خود را داشته باشد.

به‌کاربردن قطعات بی‌کیفیت

یکی دیگر از دلایلی که منجر به صدمه دیدین یک پمپ هیدرولیک خودرو می‌شود، استفاده از قطعات و لوازم یدکی بی‌کیفیت و غیر اصل در این سیستم است.

تعمیرات پمپ هیدرولیک

همه پمپ‌های هیدرولیک با گذشت زمان به فرسودگی دچار می‌شوند. در صورتی‌که بتوان در زمان مناسب و پیش از خرابی کامل آن، از عیب آن مطلع شد، می‌توان خرابی هر پمپ‌هیدرولیکی را برطرف نمود. به این ترتیب از ساخت پمپ هیدرولیک دستی، پرداخت هزینه اضافی یا تعویض کامل پمپ جلوگیری خواهد شد.

مهم‌ترین خرابی‌های پمپ هیدرولیک عبارتند از:

  • صدای غیرعادی
  • کاهش راندمان و عملکرد
  • کاهش سطح روغن مخزن
  • کاهش ویسکوزیته (غلظت) روغن
  • فرسودگی و خوردگی
  • نشتی پمپ
  • افزایش دمای روغن
پمپ هیدرولیک خودرو

قیمت پمپ هیدرولیک

با توجه به نوسان قیمت‌ها در بازار، نمی‌توان نرخ مشخصی را برای پمپ‌های هیدرولیک عنوان کرد. اما معیارهای متعددی در تعیین این قیمت دخالت دارند. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت یک پمپ هیدرولیک، نوع آن و نوع خودرو است. این پمپ‌ها دبی خروجی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.‌ بنابراین، میزان دبی خروجی نیز از موارد موثر در تعیین قیمت یک پمپ‌هیدرولیک است. عوامل دیگری از جمله برند و کشور سازنده، درجه کیفی قطعات و نوسانات نرخ ارز نیز نقش مهمی در قیمت‌ یک پمپ هیدرولیک تاثیر دارند.

نتیجه گیری

در خودروهای امروزی وجود یک پمپ هیدرولیک نقش مهمی در تجربه رانندگی بی دردسر، راحت و لذت‌بخش را برعهده دارد. به‌کار نبردن این پمپ یا معیوب شدن آن سبب می‌شود که حرکت دادن فرمان و به گردش آوردن چرخ‌ها دشوار شود. یک پمپ هیدرولیک در خودرو به صورت دائم در حال کار کردن است. بنابراین، اگر از آن مراقبت کافی نشود، معیوب شده و به سایر قطعات خودرو نیز صدمه وارد می‌کند. بنابراین، همواره وضعیت این پمپ را بررسی کنید و در صورت مشاهده خرابی به سرعت آن را برطرف نمایید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات انواع فیلترهای تصفیه » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌