نگاهی به بزرگترین تراکتور جهان: از Big Bud 747 تا تراکتورهای سنگین ایرانی

نگاهی به بزرگترین تراکتور جهان

در حال حاضر با پیشرفت علم و دستیابی به ابزارهای نوین، تراکتورها در ابعاد و اشکال گوناگونی طراحی می‌شوند. از جمله تراکتورها می‌توان به JCB Fastrac Two اشاره کرد که شما به کمک آن می‌توانید به سرعتی بیش از ۱۵۰ مایل در ساعت دست یابید. از سوی دیگر بعضی از تراکتورها صرفا وسیله نقلیه کشاورزی هستند که بیگ باد نمونه‌ای از آن است. حتی افراد ساکن در غرب میانه ایالات متحده به احتمال زیاد تنها یک یا دو چیز درباره وسیله‌ای که بزرگترین تراکتور دنیا نامیده می‌شود، می‌دانند. به همین خاطر خوانندگان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بزرگترین تراکتور جهان می­توانند تا انتهای مقاله از پایگاه ملی مناقصات هزاره ما را همراهی کنند.

قوی‌ترین تراکتور جهان

بیگ باد ۷۴۷ در سال ۱۹۷۷ میلادی توسط کمپانی به اسم Northern Manufacturing طراحی و تولید شد. در آن زمان قرار بود این تراکتور غول پیکر به موتوری ۱۶ سیلندر دیزلی و با قدرت ۷۶۰ اسب بخار مجهز شود، اما تصمیم گرفته شد پیشرانه‌ای ۱.۱۰۰ اسب بخاری برای آن تعبیه شود. موتور Big Bud یک پیشرانه ۲۴ لیتری دیترویت دیزل بود و در مقایسه با بوگاتی ویرون ۸ لیتری W۱۶ سه برابر بزرگ‌تر است. همچنین این موتور دیزلی دو زمانه بود و در حال حاضر از این سیستم در محصولات جدید کمتر استفاده می‌شود.

موتور دو زمانه بزرگ‌ترین تراکتور در جهان عملکرد عجیبی داشت و فقط با دو ضربه (یک حرکت به طرف بالا یا پایین پیستون در درون سیلندر) بیشترین میزان قدرت آن در دسترس بود. گشتاور موتور آن ۴.۰۶۷ نیوتن‌متر است و از پیشرانه یک سوپراسپرت مجهز به ۲ توربوشارژ و ۲ سوپرشارژ، ۳ برابر قدرت بیشتری دارد.

مخزن سوخت بیگ باد ۷۴۷، ظرفیتی به اندازه هزار گالن نفت خام دارد و حداکثر سرعت آن ۱۲ کیلومتر بر ساعت است. بزرگترین تراکتور دنیا ابعادی به اندازه طول ۸.۲ متر، عرض ۶ متر و ارتفاع ۴.۲ متر دارد. بیگ باد ۷۴۸ تا سال ۱۹۹۷ میلادی مشغول به کار بود و در نهایت بعد از ۲۰ سال، برادران ویلیامز در مونتانا آن را خریداری کردند.

نگاهی به بزرگترین تراکتورهای جهان: از Big Bud 747 تا تراکتورهای سنگین ایرانی

این تراکتور غول پیکر تا سال ۲۰۰۹ زمین‌های کشاورزی را شخم می‌زد، اما سرانجام بازنشسته شد؛ چرا که بکارگیری آن در فصل‌های گوناگون سال برای شخم زدن غیر ضروری و غیر اقتصادی بود. از سوی دیگر کمپانی یونایتد کانادا که تایرهایی با قطر ۲.۴ متر را برای قوی‌ترین تراکتور جهان تولید می‌کرد، ورشکسته شد و دیگر امکان تعویض لاستیک نیز وجود نداشت.

بزرگترین تراکتور جهان در حال شخم زدن

برادران ویلیامز در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی برای بیگ باد ۷۴۷ تایرهای جدیدی تهیه کردند. پس از گذشت مدت‌ها این تراکتور غول پیکر هر چند وقت یکبار مزرعه برادران ویلیامز را که عرضی برابر با ۲۴ متر دارد را با کمک گاوآهن اسکنه‌ای FRIGGSTAD شخم می‌زنند. شاید تصاویر یا ویدیوهایی دیده باشید که در آن بزرگترین تراکتور جهان در حال شخم زدن زمین است و بدون شک این منظره یکی از شاهکارهای مهندسی محسوب می‌شود.

در حال حاضر اگر چه بیگ باد ۷۴۷ جزو کارآمدترین تراکتور دنیا نیست و حتی می‌توان مواردی را با قدرت یکسان و وزن کمتر جایگزین آن کرد؛ اما با این حال تراکتور ۵۰ تنی بیگ باد ۷۴۷ هنوز هم مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد.

نخستین تراکتور سنگین در ایران

اولین و بزرگترین تراکتور سنگین کشور بعد از دو سال تلاش متخصصان داخلی با قدرت ۱۵۰ رونمایی و شروع به کار کرد. قیمت این تراکتور در کشور نسبت به نمونه خارجی آن پایین‌تر است. می‌توان گفت قیمت نمونه خارجی آن در بازار ایران بیشتر از ۲ برابر تراکتور ایرانی قیمت دارد.


مقاله پیشنهادی: پرکاربردترین ماشین آلات کشاورزی و مصارف آنها

تراکتور مدل ITM1500 به گیربکس سنکرون و خزشی، فرمان هیدرو استاتیک، ۱۲ دنده جلو و پنج دنده عقب، سامانه هیدرولیکی مجهز است و همچنین قابلیت توربو شارژ نیز دارد. بزرگترین تراکتور ایران با رعایت استانداردهای ارگونومی طراحی و تولید شده است.

این محصول جدید در مقایسه با مشابه خارجی آن به مراتب بهتر و دارای مزیت بیشتری است و هزینه‌های تولید را در کشور کاهش می‌دهد. این تراکتور سنگین می‌تواند عملیات شخم زنی را به صورت عمیق انجام دهد و این موضوع موجب افزایش ظرفیت تولید کشاورزان خواهد شد.

انواع مختلف بزرگترین تراکتور ایران

بزرگترین تراکتور ایران با مدل ITM ۱۵۰.۴WD

این محصول توربودار متحرک است و در وضعیت‌های گوناگون خاک، حرکت پویاتری دارد. به دلیل قدرت بالای هر چهار چرخ این تراکتور، کشش ایجاد شده آن برای کاربردهای مختلفی مانند برش، لودری، خاک ورزی، حمل و نقل، عملیات دامداری و چمن زنی کاربرد دارد و می‌توان در این زمینه‌ها از آن استفاده کرد.

همچنین تراکتورهای مجهز به دو چرخ متحرک موجب شده تا در ارائه پیشرانه مانور و و تک محور نیرومند، بهتر عمل کنند. به همین دلیل برای کشاورزی خشک گزینه ایده آلی هستند و ضمنا برای مراتع و کاشت بذر، پخش کود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بزرگترین تراکتور ایران با مدل ITM ۱۵۰.4WD

تراکتور ۱۵۰۰ با موتور دیزل

قدرتمندترین تراکتورها موتور دیزلی دارند و به منظور کشیدن بارهای سنگین به کار گرفته می‌شوند. گیربکس تعبیه شده در تراکتور ۱۵۰۰ با موتور دیزل، دورهای پرسرعتی را که موتور به وجود می‌آورد را به چرخش‌های با سرعت پایین‌تر برای چرخ‌ها تبدیل می‌کند که برای کشیدن اشیا نیروی آن را افزایش می‌دهد تا تراکتور بتواند راحت‌تر بارها را بکشد.

این نیروی زیاد باعث از دست دادن سرعت می‌شود، به همین علت است که به طور معمول تراکتورها در مقایسه با دیگر وسایل نقلیه آرام‌تر حرکت می‌کنند. بزرگترین تراکتور ایران مجهز به اتصالات کششی است که توسط یک میله محکم به نام میله کششی می‌تواند باعث چرخش ماشین شود و بار را به گوشه‌ها بکشد. بیشتر تراکتورها به یک سیستم بالابر با نیروی هیدرولیکی و یک سوئیچ مجهز هستند که به گیره این امکان را می‌دهند تا وسیله‌ها را از سطح زمین بالا و پایین بیاورند.

برای کنترل راحت بارهای سنگین در این مدل تراکتورها ترمز و فرمان قدرتمندی تعبیه شده است. علاوه بر این تراکتور ITM1500 کابین‌هایی دارد که با میله‌های ضد غلتک تقویت شده‌اند. اغلب این تراکتورها به تهویه مطبوع و کابین گرم کننده نیز مجهز هستند، در حالی که بعضی از آن‌ها حتی ناوبری GPS دارند.

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت علم و دستیابی به ابزارهای نوین تراکتورها در ابعاد و اشکال‌های گوناگونی طراحی می‌شوند. یکی از بزرگترین تراکتورهای جهان بیگ باد ۷۴۷ است که توسط کمپانی به اسم Northern Manufacturing طراحی و تولید شد. این تراکتور پس از ۲۰ سال بازنشستگی، دوباره در زمین‌های کشاورزی برادران ویلیامز کار خود را شروع کرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «  مزایدات تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و دامپروری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌