معرفی دیوار یونولیتی و مزایا و معایب آن

دیوار یونولیتی

دیوارهای پیش ساخته، دیوارهایی هستند که در کارگاه‌ها با مصالح مختلف طراحی، ساخته و به صورت آماده به محل مورد نظر ارسال و در مدت زمان کوتاهی نصب می‌شوند. دیوارهای پیش ساخته مزیت‌های فراوانی دارند، علاوه بر اینکه می‌توانند به طور کلی وزن ساختمان یا سازه را کاهش دهند، در مصرف مصالح ساختمانی صرفه‌جویی می‌شود، روند ساخت سرعت بیشتری می‌گیرد و حتی منجر به کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود. این مزیت‌ها باعث شده است تا دیوارهای پیش ساخته را از متریال‌های مختلف از جمله فوم پلی استایرن یا یونولیت بسازند. در ادامه این مقاله از پایگاه مناقصه هزاره شما را با مزایا و معایب دیوار یونولیتی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

دیوار یونولیتی پیش ساخته

دیوار یونولیتی پیش ساخته را با نام ‌تری دی پنل نیز می‌شناسند. ساختار کلی دیوار پیش ساخته یونولیتی به این صورت است که از لایه‌های مختلف تشکیل شده است. لایه وسط فوم پلی استایرن یا یونولیت است که از هر دو سمت با شبکه فلزی مش پوشانده می‌شود، بر روی لایه‌های مش گچ یا بتن قرار می‌گیرد و دیوار آماده نصب خواهد بود.

یونولیت‌های به کار رفته در دیوارهای پیش ساخته می‌توانند تا قطر ۱۰ سانتی‌متر باشند. در تولید یونولیت‌ها از ۲ درصد پلی استایرن و ۹۸ درصد هوا استفاده می‌شود که این نسبت کمک کرده است تا دیوار پیش ساخته یونولیتی به عنوان عایق صدا و حرارت عمل کند. معمولا ابعاد دیوارهای یونولیتی به صورت استاندارد تولید می‌شوند، اما این امکان وجود دارد که بر اساس سفارش خریدار ابعاد تغییر پیدا کند.

مزایا و معایب دیوار یونولیتی

دیوارهای یونولیتی توانسته‌اند جایگزین خوبی برای مصالح سنتی از جمله آجر و سفال در بسیاری از ساختمان‌ها باشند. برای انتخاب این دیوارها بهتر است با مزایا و معایب آن‌ها بیشتر آشنا شوید.


مقاله پیشنهادی: آشنایی با مصالح نوین ساختمانی

مزایای دیوار یونولیتی

  • از مهمترین مزیت‌های دیوارهای پیش ساخته یونولیتی می‌توان به قیمت مناسب آن‌ها اشاره کرد. با توجه به استفاده از متریال ارزان قیمت، دیوار ساخته شده با قیمت کمتر به فروش می‌رسد.
  • سرعت ساخت و ساز برای پیمانکاران از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که رابطه مستقیمی با هزینه‌ها دارد. با انتخاب دیوارهای پیش ساخته یونولیتی ساخت و ساز با سرعت بیشتری انجام می‌شود، در نتیجه هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند.
  • نصب آسان از دیگر مزیت‌های دیوار یونولیتی پیش ساخته است و نیاز به مهارت و تخصص خاصی ندارد.
  • به دلیل وزن کمی که این دیوارها دارند، به طور کلی وزن ساختمان نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • حمل و نقل آسان و سازگاری با محیط زیست از دیگر مزیت‌های این دیوارها به شمار می‌آید.
  • اگر بر حسب اتفاق قسمتی از دیوار آسیب ببیند، به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد.
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت، حرارت، صوت و از جمله جانوران موذی، از دیگر دلایل انتخاب این دیوارها است.
  • مقاومت بالا در برابر زلزله، عایق مناسب در برابر هدر رفت انرژی، انتقال آسان لوله‌های تاسیساتی نیز باعث شده است، این دیوارها مورد استقبال بسیاری از پیمانکاران قرار گیرد.

معایب دیوار یونولیتی

  • با توجه به اینکه ابعاد این دیوارها بسیار بزرگ است، حمل و نقل آن‌ها می‌تواند با مشکل روبرو شود، چرا که نیاز است از ماشین‌هایی استفاده شود که به راحتی این دیوارها را جابجا کند.
  • اگر در فضای نصب این دیوارها حلال‌های آلی وجود داشته باشد، مقاومت چندان مناسبی نخواهند داشت.
دیوار یونولیتی

انواع دیوار یونولیتی

یونولیت‌های موجود در بازار در چهار نوع پلی استایرن معمولی، پلی استایرن مقاوم، پلی استایرن انبساطی و پلی استایرن اکسترود شده تولید می‌شوند. اما برای دیوار یونولیتی پیش ساخته معمولاً از دو نوع یونولیت پلی استایرن انبساطی و پلی استایرن اکسترود شده استفاده می‌شود. هر دو متریال از کیفیت بالایی برخوردار هستند و تنها تفاوت آنها در روش تولید است.

دیوار یونولیتی انبساطی

دیوارهایی که در آنها از یونولیت انبساطی استفاده شده است، قابل بازیافت هستند. هدر رفت انرژی را بسیار کاهش می‏دهند، قیمت پایینی دارند و امکان استفاده آنها برای موقعیت‏های مختلف وجود دارد.

دیوار یونولیتی اکسترود شده

این دیوارها در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند، از استحکام فشاری بالا برخوردارند، نفوذ هوا در آنها بسیار کم است و به عنوان عایق یک انتخاب ایده آل خواهند بود.

برش یونولیت

یونولیت را می‌توان با ابزارهای ساده از جمله چاقو، تیغ یا کاتر برش داد، اما برای برش‌های یونولیت در حجم زیاد از المنت‌های برقی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت المنت‌های برقی نسبت به سایر لوازم ساده از جمله چاقو یا کاتر مزیت‌های بیشتری دارد. از طریق المنت‌های برقی حتی می‌توان یونولیت‌های ضخیم را به راحتی برش داد. برش، کاملا صاف، یکدست و بدون ناهمواری خواهد بود. نکته قابل توجه است که این برش‌ها باید توسط افراد متخصص انجام شوند.

 از دیگر روش‌های برش یونولیت، استفاده از دستگاه‌های لیزری است که در واقع نسبت به المنت‌های برقی مفیدتر هستند. دستگاه‌های لیزری که به نام دستگاه‌های سی‌ان‌سی نیز شناخته می‌شوند، انواع یونولیت‌ها را در ضخامت‌های مختلف به راحتی برش می‌دهند. سرعت بالا در برش، دقت بالا، برش یونولیت‌ها در ابعاد بزرگ، برش یونولیت در طرح‌های مختلف از مزیت‌های استفاده از دستگاه‌های سی‌ان‌سی برای برش یونولیت است.

قیمت دیوار پیش ساخته یونولیتی

قیمت دیوار پیش ساخته یونولیتی با توجه به ویژگی‏ها و مزیت‏هایی که دارد بسیار مناسب است. دیوارهای پیش ساخته به صورت متری قیمت‌گذاری و به فروش می‌رسند. شما باید با توجه به نیاز پروژه این دیوارها را با ابعاد دلخواه سفارش دهید. قیمت پایه هر متر دیوار یونولیتی بر اساس برند تولید کننده، نوع متریال به کار رفته، روش تولید، کیفیت ساخت، قطر مش، قطر بتن و قطر یونولیت مشخص می‌شود. اما از آنجا که باید با توجه به پروژه این دیوار را سفارش دهید، بنابراین در قیمت پایه که برای هر متر دیوار یونولیتی در نظر گرفته شده است، ابعاد، میزان متراژ و هزینه حمل و نقل نیز از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانند بر قیمت پایه تاثیرگذار باشند.

سخن پایانی

با توجه به مزیت‌های فراوان و معایب اندک، دیوار کاذب یونولیتی برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن‌ها را برای ساخت فضاهای موقت استفاده کرد، برای ایجاد عایق و ساخت دکوراسیون نیز قابلیت استفاده دارند. این دیوارهای پیش ساخته با کمی تغییر در سقف نیز استفاده می‏شوند. این دیوارها در مناطق مرطوب نیز قابلیت استفاده دارند، اما باید شبکه فلزی آن‌ها از جنس فولاد گالوانیزه باشد تا دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه کانکس » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌