در رابطه با حواله ارزی چه می دانید؟

در رابطه با حواله ارزی چه می دانید؟

امروزه حواله ارزی Payment Order یکی از بهترین روش ها برای انتقال پول است. با استفاده از حواله ارزی به خارج از کشور، افراد می توانند به هر کجای دنیا پول ارسال کنند. خرید این نوع حواله دارای قوانین و شرایط خاصی است که متقاضیان ابتدا نیاز است به خوبی با آن آشنا شوند و سپس برای خرید اقدام نمایند. در ادامه این مقاله با سامانه مزایده و مناقصه هزاره همراه شوید.

حواله ارزی چیست؟

 حواله ارزی، یک دستور واریز وجه به بانک یا صرافی است و مرکز مربوطه پس از دریافت این دستور بایستی مطابق با قوانین وجه مشخصی را به حساب تعیین شده واریز کند. افراد برای خرید این حواله نیاز است با مدارک شناسایی معتبر به مراکز مربوطه همچون؛ بانک یا صرافی مراجعه کنند و از خرید حواله ارزی از مراکز غیر معتبر اکیدا خودداری کنند.

انواع حواله ارزی

 به طور کلی، حواله های ارزی در ۲ دسته بندی؛ صادره و وارده قرار می گیرند. همچنین این دسته بندی را بر مبنای سرعت و زمان انتقال حواله نیز می توان به انواع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم نمود. در ادامه به صورت مجزا به توضیح هر یک از این حواله ها خواهیم پرداخت.

حواله ارزی صادره (Outward Transfers)

از این نوع حواله زمانی استفاده می شود که متقاضی قصد ارسال ارز از طریق بانک یا صرافی به فرد دیگر را داشته باشد. به همین منظور متقاضی جهت ارسال حواله ارزی ابتدا باید به صرافی یا بانک مورد نظر خود مراجعه نماید. پس از مشخص کردن شماره حساب گیرنده و واحد پولی مورد نظر و همچنین تکمیل اظهارنامه گمرکی، ارز متقاضی متناسب با نرخ روز ارز، تبدیل شده و برای فرد گیرنده ارسال خواهد شد.

حواله ارزی وارده (nward Transfers)

هنگامی که ارز ارسالی از طریق متقاضی به حساب گیرنده واریز شود، حواله ارزی وارده می گویند. در واقع، کلیه بانک های دارنده سرویس حواله ارزی، بعد از تایید ارسال حواله بایستی آن را به حساب مشتری واریز کنند. متقاضی نیز با ارائه پاسپورت یا کارت شناسایی خود می تواند وجه واریزی را دریافت کند. علاوه بر این، امکان انتقال این وجه به حساب ارزی فرد دیگر، فروش آن به بانک و یا تبدیل این ارز به ارز دیگر نیز امکان پذیر می باشد.


مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل افتتاح حساب ارزی در بانک ملی

حواله ارزی مستقیم (Telegraphic Transfer)

این نوع حواله که با اسامی دیگری همچون؛ حواله ارزی T/T و سوئیفت نیز شناخته می شود، با سرعت بالا و به صورت کاملا ایمن به انتقال ارز به حساب شخص حقیقی یا حقوقی می پردازد. این روش، یکی از امن ترین و در عین حال سریع ترین روش های انتقال ارز است که هر ارز را می توان به ۱۳۰ ارز مختلف تبدیل نمود. جهت استفاده از این روش باید کد سوئیفت (Swift Code) داشت و مدت زمان ارسال آن نیز ۲ الی ۳ روز کاری است.

حواله ارزی غیر مستقیم (Demand Draft)

حواله ارزی غیر مستقیم معروف به حواله ارزی D/D است. این نوع حواله در بستری کاملا ایمن به انتقال ارز به حساب های شخص حقیقی و حقوقی می پردازد. این حواله دقیقا مشابه T/T است با این تفاوت که مدت زمان ارسال آن بین ۴ الی ۷ روز کاری است.

مدارک موردنیاز برای حواله ارزی

همان طور که گفته شد، حواله ارزی یکی از خدمات موجود برای انتقال ارز از یک حساب به یک حساب خارجی است که با استفاده از بانک ها و صرافی ها قابل انجام می باشد. برای افزایش میزان امنیت نقل و انتقالات، قوانین ویژه ای در نظر گرفته شده است. از مهمترین قوانین استفاده از خدمات مربوط به درخواست و دریافت این حواله می توان به ارائه مدارک شناسایی معتبر اشاره نمود. مدارک ضروری جهت حواله ارزی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فرق می کند، اما تمام متقاضیان بایستی به ارائه کامل مدارک مورد نیاز بپرازند.

از جمله مدارک لازم برای حواله ارزی که اشخاص حقیقی ملزم به ارائه آن هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه شناسنامه یا کارت ملی
  •  ارائه عکس ۳*۴
  • تکمیل و ارائه نامه درخواست حواله به همراه امضا
  •  ارائه شماره همراه متقاضی
  • آدرس، تلفن، فکس و ایمیل شخصی فرد متقاضی
در رابطه با حواله ارزی چه می دانید؟

مدارک مورد نیازی که باید توسط اشخاص حقوقی ارائه گردد، بیشتر از افراد حقیقی است. این مدارک شامل:

  • همراه داشتن کپی کارت ملی مدیر عامل و نماینده معرفی شده
  • معرفی نمودن نماینده با نوشتن شماره کارت ملی و تلفن موبایل نماینده در سربرگ شرکت با امضای مدیر عامل
  •  ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت
  • ارائه آگهی تاسیس
  •  ارائه پروانه کسب
  • ارائه کپی کارت بازرگانی شرکت
  • ارائه کپی کارت اقتصادی شرکت
  •  داشتن نامه درخواست حواله در سربرگ شرکت به همراه امضای مدیر عامل
  •  ارائه کپی اساسنامه مدیران
  • آدرس، تلفن، ایمیل و فکس شرکت

نحوه خرید حواله ارزی

 خرید انواع حواله های ارزی به روش های مختلفی امکان پذیر است. این روش ها شامل خرید از طریق بانک و خرید از صرافی ها می باشد. در رابطه با نحوه خرید حواله ارزی بانک باید گفت که برخی از بانک های این خدمت را به مشتریان خود ارائه نمی کنند. متقاضیان بعد از انتخاب بانک مورد نظر خود، بایستی به انتخاب ارز مورد نظر خود و ارائه مدارک مورد نیاز به بانک بپردازند.

‌‌
مقاله پیشنهادی: رازها و رموز قیمت دلار در سلیمانیه: پرده‌ای بر تأثیرات نوسانات ارز بر بازار آزاد ایران

 متقاضی خرید حواله ارزی ابتدا باید فرم مربوط به درخواست حواله را تکمیل نماید. این فرم باید با نهایت دقت و توجه تکمیل شود و کلیه اطلاعات مربوط به گیرنده به طور دقیق وارد شود؛ چون که ابطال حواله ارزی نیز مستلزم پرداخت کارمزد می باشد. در ادامه، خریدار حواله می بایست فرم تکمیل شده را به همراه مدارک مذکور به یکی از شعب بانک مورد نظر ارائه دهد. پس از ارزیابی مدارک درخواستی توسط مسئولان ذی ربط در صورت تایید، متقاضی باید نسبت به پرداخت کارمزد اقدام کند و منتظر نقل و انتقالات ارز مورد نظر باشد.

قیمت خرید حواله ارزی

 به طور کلی قیمت حواله ارزی با توجه به نوع ارز متفاوت است. در رابطه با نمونه حواله ارزی می توان گفت که میزان مبلغی که متقاضیان خرید حواله دلار پرداخت می کنند با میزان هزینه پرداختی حواله پوند متفاوت خواهد بود. قیمت خرید این حواله، علاوه بر نوع ارز به نوسانات قیمت نیز بستگی دارد. به عنوان مثال در کشور ایران، قیمت امروز دلار با قیمت فردا متفاوت است. به همین خاطر، متقاضیان جهت اطلاع از قیمت روز حواله های ارزی مختلف باید به صرافی های آنلاین مراجعه نمایند. لازم به ذکر است که بررسی قیمت حواله ارزی بانک ملی و دیگر بانک ها نیز از طریق مراجعه به مراکز مربوطه قابل انجام است.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با با حواله ارزی و انواع آن، مدارک مورد نیاز، نحوه خرید و قیمت آن مطالبی ارائه شد. امیدواریم که از مطالعه آنها بهره کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایدات خدمات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌