مالیات فروش خودرو صفر چگونه محاسبه میشود؟

مالیات فروش خودرو صفر

در این مقاله قصد داریم در مورد مالیات فروش خودرو صفر با شما صحبت کنیم. برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که مالیات فقط برای کسب و کارها است، در صورتی که این تفکر اشتباه بوده و مالیات علاوه ‌بر حقوق کارمندان، به هر نوع کالایی که خرید و فروش می ‌شود و حتی خودرو نیز تعلق می گیرد. این مالیات زمانی پرداخت می‌شود که قصد فروش خودرو را دارید و به همین دلیل، به آن مالیات نقل و انتقال خودرو می‌گویند. متأسفانه این مسئله ‌ای است که افراد زیادی به آن توجه نمی کنند. تنها نکته جدید در رابطه با مالیات فروش خودرو صفر، تغییراتی است که در روش پرداخت آن صورت گرفتـه است.در ادامه مقاله از پایگاه ملی مناقصات هزاره با ما همراه باشید.

پرداخت مالیات خودرو صفر بر عهده چه کسی است؟

معمولا شرکت‌ های خودروساز و یا شرکت وارد کننده خودرو، به عنوان اولین پرداخت کنندگان مالیات خودروهای صفر کیلومتر تولید و مونتاژ داخلی شناخته می شوند. این افراد می بایست مالیات اتومبیل را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌ کند، پرداخت نمایند. بنابراین، خریدار در هنگام تحویل خودرو از کارخانه، هیچ مبلغی برای مالیات پرداخت نمی‌کند؛ اما اگر او بخواهد خودرویی را که خریده به دیگری بفروشد، باید مالیات فروش خودرو صفر را بپردازد که مبلغش بیشتر از بقیه خواهد بود. برای مثال، مبلغ مالیات نقل و انتقال خودروی مدل ۱۴۰۲ نسبت به ۱۳۹۰ خیلی بیشتر است.

عوامل مؤثر بر تعیین مبلغ مالیات فروش خودرو

به طور کلی، میزان مالیات برای همه خودرو‌ها یکسان نیست. سه عامل مهم در تعیین مالیات خودرو ها نقش دارند، از جمله:

  • نوع خودرو: هرچه خودرو گران ‌تر باشد، میزان مالیات آن نیز بیشتر است.
  • سال تولید: هرچه مدل خودرو جدید تر باشد، مالیات نقل و انتقال آن بیشتر است؛ یعنی مالیات خودرو صفر ۱۴۰۲ نسبت به سال تولید۱۴۰۰ بیشتر است.
  • تولید داخلی و خارجی خودرو : فارغ از قیمت خودروهای وارداتی، مالیات این نوع خودروها نسبت به خودروهای داخلی بیشتر است.

نرخ مالیات فروش خودرو صفر و کارکرده داخلی در سال ۱۴۰۲

در جدول زیر میزان مالیات فروش خودرو ۱۴۰۲ برای تولید داخلی ارائه شده است:

سال تولیدمیزان مالیات خودرو داخلی
سال جاری۱ درصد ارزش خودرو (مشخص شده توسط سازمان مالیات)
تولید ۲ تا ۶ سال پیشکاهش ۱۰ درصد سالانه
تولید ۶ سال پیش و قبل تر از آنکاهش ۴۰ درصد مالیات

نرخ مالیات نقل و انتقال خودرو صفر و کارکرده خارجی در سال ۱۴۰۲

در جدول زیر میزان مالیات خودروهای خارجی براساس سال تولید آمده است:

سال تولیدمیزان مالیات خودرو خارجی
سال جاری۲ درصد ارزش خودرو (مشخص شده توسط سازمان مالیات)
تولید ۲ تا ۶ سال پیش۱۰ درصد کاهش سالانه مالیات
تولید ۶ سال پیش و قبل تر از آن۴۰ درصد کاهش مالیات

استعلام مالیات فروش خودرو صفر یا کارکرده با پلاک

جهت استعلام مالیات فروش خودرو صفر و یا کارکرده، می بایست به حساب کاربری خود در سامانه نقل و انتقال خودرو مراجعه و سپس مراحل مختلفی را طی کنید. مراحل مورد نیاز به منظور مشاهده و استعلام میزان مالیات خودرو به شرح ذیل می ‌باشند:

  1. در اولین مرحله از استعلام مالیات فروش خودرو صفر نیاز است تا از منوی سمت راست صفحه بر روی گزینه «درخواست نقل و انتقال» کلیک کنید.
  2. در گام بعدی از شما درخواست می ‌شود تا شماره تلفنتان را وارد کنید. بنابراین، شماره موبایل‌ تان را در جایگاه مربوطه قرار داده و پس از تایید کد امنیتی، گزینه «ادامه»‌ را بزنید. بعد از تایید شماره جهت استعلام مالیات خودرو با پلاک، از شما خواسته می ‌شود یک بار دیگر اطلاعات کاربری ‌تان را تایید نمایید.
  3. پس از تایید اطلاعات کاربری، از شما سوال می ‌شود که آیا اتوموبیل شما دارای پلاک ملی است یا خیر. در صورتی که خودروتان پلاک ملی دارد، گزینه «دارای پلاک ملی»‌ را بزنید.
  4. در مرحله بعد، از شما درخواست می‌شود شماره پلاک‌ خودرو خودر را وارد کنید. برای این کار نیاز است تا شماره پلاک اتومبیل خودر را به صورت دقیق در جایگاه تعیین شده قرار داده و بر روی گزینه «ادامه»‌ کلیک کنید.
  5. سپس، کد ملی و تاریخ تولد مالک هم در کادر رو به رو وارد شوند. جهت استعلام مالیات فروش خودرو صفر با استفاده از شماره پلاک، هر یک از این اطلاعات خواسته شده را هم به شکل صحیح در کادر مربوط به خود قرار داده و گزینه «ادامه» را بزنید.
  6. نهایتا به صفحه جدیدی وارد خواهید شد و چند گزینه مختلف برای شما نمایش داده می ‌شود که یکی از آن ها «مالیات نقل و انتقال» است. میزان این مالیات برای خودرو شما در کادر مربوطه به صورت دقیق نمایش داده می ‌شود. بعد از اینکه از میزان مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو با خبر شدید، برای فروش خودرو، با کلیک بر روی همین گزینه می ‌توانید آن را پرداخت کنید.

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب mvm x33 کراس

سخن پایانی

 پرداخت مالیات فروش خودرو پیش از صدور برگه سبز (سند) خودرو اجباری شده است؛ با این حال افرادی که خودرو صفر کیلومتر را از کارخانه تحویل گرفته اند و می خواهند بفروشند نیز مشمول پرداخت مالیات فروش خودرو صفر یا همان سال جاری خواهند شد. بنابراین، اگر افراد این مالیات را در گذشته پرداخت نکرده ‌اند توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی می ‌شوند و به عنوان بدهکار مالیاتی، حق خروج از کشور را ندارند. همچنین، تحت هیچ شرایطی امکان گرفتن نوبت تعویض پلاک بدون پرداخت مالیات نقل‌ و انتقال خودرو وجود ندارد. امیدواریم که از مطالب ارائه شده در زمینه مالیات فروش خودرو بهره کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات خودروهای توقیفی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌