قیمت پایه چیست و پیمانکاران چگونه به ارائه پیشنهاد می‌پردازند؟

قیمت پایه در مناقصات

همانطور که در مقالات گذشته اشاره کردیم؛ مناقصه یک روشی رقابتی برای دریافت کالا یا خدمات به بهترین قیمت ممکن است. در این فرایند که با حضور مناقصه گران و مناقصه گزاران در زمان، مکان و قیمت پایه تعیین شده صورت می‌گیرد؛ پس از طی مراحل مشخص شده در قانون برگزاری مناقصات و بر اساس دستورالعمل تعیین دامنه قیمت متناسب پیشنهادی، برنده مناقصه تعیین خواهد شد.

در روند مناقصات، سازمان برنامه و بودجه بر اساس بخشنامه خود دستورالعملی را برای نحوه ارائه پیشنهاد قیمت توسط پیمانکاران و بر اساس قیمت پایه و غیر پایه تهیه کرده است. این دستورالعمل تهیه شده برای ارجاع کار به پیمانکاران و در قالب انواع مناقصه، ترک مناقصه و تعیین پیمانکار انتخاب شده در زمان واگذاری است و باید رعایت شود. بر این اساس شرکت‌های مناقصه گر باید برای حضور در مناقصه اقدام به خرید اسناد مناقصه کنند که از طریق فراخوان عمومی اعلام می‌شود.

بنابراین در این زمینه اسنادی، از سوی پیمانکار به منظور پیشنهاد قیمت ارائه می‌شود که منظور از اسناد پیشنهاد قیمت اسناد و مدارکی است که پیمانکار باید با توجه به الزمات کارفرما و بخشنامه‌های موجود در مناقصه تهیه و به صورت سربسته جهت شرکت در مناقصه به کارفرما یا مشاور ارسال کند.این اسناد در بیشتر موارد در سه پاکت جداگانه تهیه و تحویل می گردند.  پاکت الف “حاوی تضمین شرکت در مناقصه”، پاکت ب”حاوی مدارک شرکت و جداول خود اظهاری فنی، بازگانی و …” و پاکت ج “حاوی جداول پیشنهاد قیمت” است.

این اسناد با توجه به نوع مناقصه و یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای بودن شامل اسنادی از مشخصات شرکت، اسناد ثبتی، گواهی صلاحیت و غیره می‌شود. در بخش دوم اما شرکت‌ها باید پیشنهاد قیمت خود را ارائه بدهند. اما این پیشنهاد قیمت بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ در ادامه همراه مجله هزاره باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شویم.

قیمت پایه مناقصات

نحوه ارائه پیشنهاد قیمت مناقصه گران

پیمانکاران حاضر در یک مناقصه با توجه به چند عامل اقدام به ارائه پیشنهاد قیمت می‌کنند. یکی از این عوامل سابقه و تجربه کاری آنها است که بر این اساس اقدام به جمع آوری اطلاعاتی مانند اطلاعات فنی، منطقه‌ای، هزینه مصالح و نیروی انسانی پروژه مد نظر می‌کنند. علاوه بر این شرکت‌ها باید هزینه‌های بیمه، مالیات و هزینه‌های بالاسری و سود پیمانکاری را نیز در قیمت پیشنهادی خود در نظر بگیرند و سپس اقدام به ارائه پیشنهاد قیمتی خود کنند.

از طرف دیگر متناسب‌ترین قیمت پایه پیشنهادی در یک مناقصه هم لزوما به معنای کمترین قیمت پیشنهادی نیست و عواملی مانند قیمت، کیفیت و زمان هر سه در فرایند انتخاب برنده مناقصه، تاثیرگزار خواهند بود. بر این اساس در مناقصات یک مرحله‌ای که خدمات و کالا در بازار کیفیت یکسانی دارند و تنها نیاز به ارزیابی کیفی انجام تعهدات مناقصه گران است؛ پایین‌ترین قیمت پیشنهادی ارائه شده به عنوان برنده مناقصه انتخاب خواهد شد.

اما در مناقصات دو مرحله‌ای که نیاز به ارزیابی فنی  و بازرگانی هم در کنار ارزیابی کیفی از سوی مناقصه گزار وجود دارد؛ صرفا کمترین قیمت مبنای انتخاب برنده مناقصه نخواهد بود. در این موارد حتی احتمال دارد بالاترین قیمت پیشنهادی انتخاب شود. این موضوع به آن دلیل است که پس از ارزیابی فنی؛ شرکتی توانسته بالاترین امتیاز را از آن خود کند.

نحوه ارائه قیمت پایه توسط پیمانکاران

سازمان برنامه ریزی بودجه طی بخشنامه شماره ۱۰۰/۷۶۵۷۴ دستورالعمل نحوه ارائه پیشنهاد پیمانکار به تفکیک لیست پایه و لیست غیر پایه را تهیه کرده است که در مورد ارسال کار در قالب مناقصه، انصراف از مناقصه اعمال می شود و تعیین گزینه های واگذاری پیمانکاران است و باید آن ها را رعایت کند.

شرکت طرف قرارداد جهت شرکت در مناقصه اقدام به خرید اسناد مناقصه می نماید که از طریق دعوت نامه مناقصه گزار اعلام می گردد با توجه به تک مرحله ای یا دو مرحله ای بودن مناقصه شرکت باید مدارک مشخصات شرکت را ارائه نماید. اسناد و مدارک و قسمت دوم گواهینامه باید ۱۰۰ پیشنهاد قیمت در قالب اطلاعیه شماره ۷۶۵۷۴ ارائه کند.

پیمانکار بر اساس سابقه و تجربه کاری اطلاعات (هزینه فنی، منطقه ای، مادی و کارگری و …) را جمع آوری می کند و سپس قیمت برآوردی را در قالب اطلاعیه ۱۰۰/۷۶۵۷۴ به همراه پیشنهاد قیمت خود ارائه می کند.

در دستورالعمل نحوه ارسال پیشنهاد، سه جدول (الف)، (ب)، (ج) تعریف شده است و پیمانکار باید تعدادی ستون را پر کرده و قیمت را در جداول تعریف کند.

*- ستون های ۱، ۲، ۳ و ۴ توسط دستگاه مجری با استفاده از اطلاعات مندرج در برگه خلاصه برآورد مالی و ستون های ۵ و ۶ توسط پیمانکار تکمیل شود.

عنوان فصل: در ستون عنوان فصل هر قسمت از فهرست، گروهی از ردیف‌هایی با ماهیت مشابه در آن طبقه‌بندی شده است، به عنوان مثال، کلیه موارد پایه و غیر پایه می‌تواند در ستون عنوان فصل توجه داشته باشید.

تخمین فصلی (اقلام پایه و غیر پایه): در ستون برآورد فصلی، مقدار هر ردیف برای ردیف های پایه و غیر پایه (با علامت ستاره) در قیمت واحد آن ضرب می شود، سپس مجموع ردیف ها به ریال می شود. مقدار پیش بینی شده برای هر فصل همه در ستون برآورد برای فصل مربوطه نوشته شده است.

برآورد های فصلی پس از اعمال همه ضرایب: برآورد های فصلی پس از اعمال ضرایب در ستون ها ارائه می شود.

*- ضریب: رقمی است که برای برآورد طبق قوانین و دستورالعمل های مربوطه برای جبران هزینه های خاص مانند (عوامل بالاتر، مساحت و …) استفاده می شود.

مبالغ پیشنهادی پیمانکار شامل تمامی عوامل و هزینه های مورد نیاز: پس از اعمال تمامی عوامل، ستون فاکتور های پیشنهادی پیمانکار را در برآورد فصلی اعمال کرده و در ستون قرار دهید.

ضريب پيشنهادي جزء: ضريب پيشنهادي جزء، مقدار پیشنهادی پیمانکار برای هر فصل (بر اساس تمامی شرایط) تقسیم بر مقدار انجام شده توسط واحد اجرا شده در همان فصل است.

*- ضريب پيشنهادي جزء در معیار های محاسباتی لحاظ شده است (۱- فرم حالت موقت و نهایی ۲- افزایش و کاهش مقادیر).

*- ضریب پیشنهادی برای قسمت مربوط به مبالغ برآورد شده برای تجهیز و برچیدن کارگاه نیز از تقسیم مبلغ پیشنهادی پیمانکار بر مبلغ بدست آمده توسط مجری محاسبه می شود.

ستون ۱ و ۲ توسط مجری و ستون ۳ و ۴ توسط پیمانکار تکمیل شود.

ردیف های ۱ تا ۴ جدول (الف) به جدول (ج) و برای تجهیز کارگاه از جدول (ب) به جدول (ج) منتقل می شوند.

مجموع ضریب توصیه از تقسیم مقدار ستون (۴) جدول P بر مجموع مقادیر مشابه در ستون (۳) به دست می آید.

تعیین قیمت پایه توسط پیمانکاران

نکات اصلی

– برای محاسبه ضرایب قابل اعمال بر مقادیر هر فصل، تمام ضرایب استفاده شده در برآورد را یکی پس از دیگری ضرب کرده و نتیجه را به صورت یک عدد چهار رقمی پس از علامت چک وارد محاسبه کنید.

– در صورتی که پروژه دارای چندین فیلد با لیست های مختلف باشد، برای هر فیلد جدول را جداگانه تهیه شود.

– مبلغ پیشنهادی پیمانکار باید برابر با مجموع ستون ۴ جدول باشد، در غیر این صورت قیمت پیشنهادی مخدوش از مناقصه حذف خواهد شد.

– حد بالایی به دلیل افزایش یا کاهش مقدار خطی که ضریب پیشنهادی جزء فصل در آن از ضریب کل توصیه شده بیشتر است (با رعایت حدود مندرج در ماده ۲۹ شرایط عمومی قرارداد)، تا حداکثر تا ۲۵ درصد افزایش مجاز در مقدار فصل که مقدار ردیف از حد بالایی ضریب پیشنهادی برای کل استاندارد بیشتر است.

برای فصول گنجانده شده در برآورد ضمیمه قرارداد، ضریب ترکیب قیمت جدید در نظر گرفته می شود، اگر فصل قیمت جدید در برآورد ضمیمه قرارداد لحاظ نشده باشد، ضریب قیمت کلی به عنوان ضریب ترکیب در نظر گرفته می شود.

قیمت پایه در مناقصه

مناسب ترین قیمت پایه: قیمتی است که سه عامل قیمت، کیفیت و زمان را به طور جامع در نظر گرفته و در حالت بهینه قرار گیرد، به طوری که مظنه به تنهایی یا به طور مشترک حداقل الزامات سه جزء را برآورده کند.

محدوده قیمتی متناسب: محدوده قیمتی پیشنهادی توسط مناقصه گزار که در آن مناقصه گزار می تواند حداقل الزامات کیفیت، زمان و هزینه را بدون تحمیل هزینه های غیرعادی بر تجهیزات مناقصه دار برآورده کند.

بودجه اجرای پروژه (Pb): مبلغی است که توسط دفتر مناقصه گزار طبق دستورالعمل مربوطه تهیه و در صورت صلاحدید در قالب اسناد مناقصه در اختیار مناقصه گزار قرار می گیرد. در صورت وجود فهرست بهای پایه، برآورد بر اساس فهرست قیمت پایه خواهد بود.

زمان تخمینی (P 0): با در نظر گرفتن عوامل موثر مانند هزینه های سربار و تغییرات قیمت، از زمان پایه برآورد اجرای کار تا زمانی که پیمانکار پیشنهاد را ارائه می دهد، آخرین حجم اجرای کار در قرارداد ممکن است تغییر کند.

تبصره ۱: چنانچه در برآورد اجرای مهندسی از فیلد های متعدد فهرست بها استفاده شود، برآورد دوره اجرای مهندسی بر اساس مجموع برآورد های هر دوره میدانی به دست می آید.

تبصره ۲: برآورد بودجه قبل از افتتاح در مدت اجرای کار که توسط دستگاه مجری تعیین می شود اعلام می گردد.

اهمیت مناقصه: تابعی از برآورد عملکرد کار، حساسیت و پیچیدگی پروژه، ارتباط با سایر پروژه ها و خسارت ناشی از عدم دستیابی به اهداف پروژه در زمان مورد انتظار می باشد و مدت زمان بهره برداری توسط مناقصه تعیین و در اسناد مناقصه اعلام خواهد شد.

در غیر این صورت، اهمیت پیشنهاد بر اساس محدودیت های زیر تعیین می شود:

مناقصات با اهمیت متوسط: مناقصاتی که مبلغ تخمینی آن ها (Pb) به یکصد برابر حد بالای میانگین سهمیه معاملات می رسد.

پیشنهاد های مهم: پیشنهاد هایی با مقدار تخمینی (Pb) صد تا هزار برابر حد بالای میانگین سهمیه معاملاتی.

مناقصه های بسیار مهم: پیشنهاد هایی با مبلغ تخمینی (Pb) هزار برابر حد بالای مبلغ معامله متوسط ​​به بالا.

ضریب مناقصه (t): تابع اهمیت پیشنهاد و تعداد پیشنهادات ارسالی مطابق جدول ۱ که توسط کمیته مناقصه به مناقصه گران اعلام شده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های امروز» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

سوالات متداول

در مناقصات، قیمت پایه خودرو یعنی چه؟

در مناقصات، قیمت پایه حداقل قیمتی است که فروشنده برای فروش خودرو مربوطه تعیین می کند و مناقصه گران اجازه ندارند پیشنهادی کمتر از آن ارائه دهند. در حقیقت، این قیمت به عنوان نقطه شروع رقابت در نظر گرفته شده و به منظور جلوگیری از قیمت گذاری های غیرمنطقی و غیرواقعی توسط مناقصه گران تعیین می گردد. قیمت پایه خودرو در مناقصات با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، شرایط بازار، هزینه های مرتبط و … تخمین زده می شود.

عوامل موثر بر قیمت پایه طلا در مناقصات چیست؟

این عوامل به دو دسته کلی عوامل کلان اقتصادی و عوامل خاص بازار طلا تقسیم شده و به شرح زیر در نظر گرفته می شوند:
عوامل کلان اقتصادی:
وضعیت اقتصادی
نرخ تورم
سطح نرخ بهره
سیاست های پولی
جنگ و ناآرامی های سیاسی
عوامل خاص بازار طلا:
عرضه و تقاضای جهانی طلا
فعالیت های سفته بازی
ذخایر طلای بانک های مرکزی
تولید طلا
کیفیت طلا
شرایط تحویل و پرداخت

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌