معرفی انواع هلدر تراشکاری و کاربرد آنها

هلدر تراشکاری

تراشکاری یکی از پرطرفدارترین مشاغل صنعتی محسوب می شود که در عین سختی ها، بسیار جذاب است. در این صنعت، ابزارهای مختلفی استفاده می شود که هر یک از آن ها وظایفی را بر عهده داشته و نبود آن ها می تواند دردسر ساز شود، یکی از این ابزار ها هلدر تراشکاری است. برای آشنایی بیشتر با این ابزار تا انتهای این مقاله از سایت مناقصات کشور هزاره با ما همراه باشید.

هلدر تراشکاری چیست؟

هلدر تراشکاری (Turning Holder)، یک ابزار نگهدارنده برای اینسرت‌ های تراشکاری است که در ماشین ‌های تراشکاری دستی یا کنترل عددی CNC به منظور تغییر شکل، رزوه تراشی یا اضافه کردن ویژگی ‌هایی مانند شیارها یا خطوط به قطعات کار کاربرد دارد. هلدرها یک ساقه دارند که به دستگاه تراشکاری متصل می ‌شود و یک قسمت برش دارند که اینسرت تراشکاری روی آن سوار می ‌شود. همان طور که دستگاه تراش قطعه کار روی سه نظام را می‌ چرخاند، هولدر در جای خود ثابت می ‌ماند. اینسرت ‌ها دارای لبه ‌های برش متعدد هستند و می ‌توان آنها را زمانی که لبه قدیمی می‌ شکند یا می ‌سوزد چرخاند و از لبه برش دیگر استفاده کرد. همچنین، این قطعات را می توان با اینسرت جدید که با هولدر تراشکاری سازگار است، بدون برداشتن کل هولدر از روی دستگاه تعویض نمود. هولدرها و اینسرت‌ های تراشکاری در کاربرد های مختلف فلزکاری و تولید با حجم بالا و سرعت بالا نسبت به تیغچه ‌های تراشکاری قدیمی اولویت بالاتری دارند.

انواع هلدر تراشکاری و کاربرد آنها

هلدر تراش کاری کاربرد های مختلفی دارد که هر یک از این کاربرد ها مختص به یک نوع از هلدر تراش کاری است؛ چون که هلدر های تراش کاری گونه های مختلفی دارند. مثلاً برای روتراشی، پرداختکاری، سوراخکاری، پیشانی تراشی، پیچ تراشی و امثال آنها باید قلم های فرم دار مناسبی انتخاب نمود.

  • هلدر روتراشی

هلدر تراشکاری رو تراش وظیفه نگهداری از تیغه الماس متصل به دستگاه تراش کاری را برعهده دارد. این نوع هلدر به صورت موازی با جسم یا قطعه مورد نظر حرکت نموده و قطر آن را کم می‌کند. این هلدرها بر اساس ۵ حرف یا کد شناخته می ‌شوند که عبارتند از: حرف اول آن به عنوان وسیله ‌ای کاربردی جهت خرید و فروش، نشان ‌دهنده ماهیت گیرنده و یا نوع اینسرت است که ۵ نوع دارد، حرف دوم هلدر رو تراش بیانگر شکل ورودی رو تراش است، حرف بعدی نشان ‌دهنده زاویه آن، حرف چهارم در این نوع هلدر نشان دهنده این است که ورودی با چه زاویه‌ ای (چپ یا راست) به هلدر رو تراش بسته شده است و اما حرف پنجم بیان‌گر اندازه و ورودی و طول هلدر است. برای مثال؛ در هلدر ۲۵۲۵ M12C PSKNR عدد موجود ۲۵۲۵ در واقع، طول و عرض بدنه هلدر را نشان می ‌دهد.

معرفی انواع هلدرهای تراشکاری و کاربرد آنها

 هلدر رو تراش به طور کلی به ۵ دسته تقسیم می ‌شود که عبارت اند از:

  •  هلدر چکمه ای با کد P: مدل ساخت هلدر چکمه ‌ای بسیار پیچیده بوده و بیشترین کاربرد هلدر تراشکاری چکمه ای در رابطه با قطعات با قطر بالا یا متوسط است. همچنین این هلدر دارای مکانیزم نگهدارنده برای الماس با قفل چکمه ‌ای بوده و از نیروی برشی و دقت بالایی برخوردار است. هلدر چکمه‌ای برای استفاده در مصارف عمومی بسیار مناسب است.
  •  هلدر روبندار کلمپی با کد T: این نوع هلدر تراشکاری برای بسیاری از اینسرت‌ ها مناسب بوده و اغلب به دلیل نیروی قوی نگهدارنده، برای تراش منقطع به کار گرفته می ‌شود. یکی از ویژگی های مهم این هلدر محافظت از الماس تراشکاری در مقابل شکستگی یا آسیب دیدن و تعویض سریع الماس است. در برخی از شرکت ها این هلدر را با حرف D شروع کرده و می‌ شناسند.
  • هلدر روبندار از نوع گیره مرکب با کد M: این مدل هلدر، یک نگهدارنده عالی تلفیقی و چکمه ‌ای است که برای استفاده در انواع اینسرت ‌ها سازگاری دارد. این هلدر به دلیل نیروی قوی نگهدارنده برای تراش منقطع و کپی تراشی و همچنین تراش کاری های عمومی بسیار قابل استفاده است.
  • هلدر پیچی با کد S: هلدر پیچی دارای شیب مثبت بوده که اغلب برای تراشکاری‌ های عمومی با نیروی برش کم استفاده می شود. هلدر پیچی به دلیل مساحت کم، سایزهای کوچکی را نگهداری می کند. به همین خاطر در عملیات تراشکاری برای قطعات با قطر کم، هلدر تراشکاری پیجی جزء اولین انتخابات صنعتگران است.
  • هلدر گیره یا کلمپ با کد c : هلدر گیره یا کلمپ در تراشکاری ‌های روی مقطع مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل هلدر برای اینسرت ‌های بدون سوراخ و سرامیکی بسیار مناسب است. همچنین، این هلدر به دلیل بالا بودن نیروی اینسرت و نداشتن سوراخ بهترین گزینه برای شرایط سخت و قطعات کاری نامساعد به شمار می رود.
  • هلدر پرداختکاری

 عمل پرداختکاری باید در کار سطح خارجی صافی تولید شود و برای این منظور اغلب هلدر پرداخت سرصافی که لبه برنده آن کمی گرد شده باشد به کار می برند، گاهی نیز از هلدر پرداخت سر پهن استفاده می شود. لبه برنده هلدر پرداختکاری بایستی پس از سنگ زدن با کمال دقت به وسیله سنگ دستی آماده شوند؛ زیرا در غیر این صورت سطح خارجی کار تراشیده شده، صاف نخواهد بود.

  • هلدر بغل تراش

 این نوع هلدر تراشکاری برای پیشانی تراشی و هم چنین برای تراش گوشه های تیز به کار برده می شوند. لبه برنده فرعی هلدر بغل تراش برای جدا کردن براده مناسب نیست و به این جهت در موقع تراش با این هلدرها باید حرکت آنها از داخل کار به سمت خارج آن باشد.

  • هلدر تراشکاری فرم دار

از هلدر تراشکاری فرم دار برای انجام انواع مختلف کارهای تراشکاری هلدر که لبه برنده آنها فرم متناسبی با نوع آن کار داشته باشد، استفاده می شود.

  • هلدر داخل تراش

 هلدر داخل تراش قطعاتی هستند که وظیفه نگهداری و نصب قطعات دیگر در تراشکاری را برعهده دارند. هدف از ساخت این هلدر، نگهداری از الماس یا اینسرت است. مشخصه اصلی علدر داخل تراش، ورودی و طول آن است . این مدل هلدر با محافظت از اینسرت، طراحی و شیار دادن به قطعات را برای صنعتگران آسان کرده است. هلدر داخل تراش با وصل شدن به دستگاه تراشکاری یا CNC به صورت موازی بر روی قطعه مورد نظر به حرکت در می آید و آن را به شکل و طرح دلخواه تراش می دهد. این نوع هلدر از جنس فلز بوده و با طول و قطر مشخصی در دستگاه تراشکاری قرار دارد. تجزیه کد هلدر داخل تراش به این صورت است که حرف و عدد اول هلدر آن، نشانگر اندازه هلدر تراشکاری و ورودی و طول آن است، بعد از آن حرف بعدی، نشان دهنده ماهیت گیرنده هلدر و آخرین حرف، نشان دهنده شکل و مدل اینسرت بر روی هلدر است.

انواع هلدر داخل تراش

 امروزه هلدرهای مختلف با امکانات و ویژگی‌های متنوعی طراحی شده ‌اند که در ادامه به معرفی معروف ‌ترین و پرکاربردترین آن‌ ها خواهیم پرداخت:

  • هلدر انگشتی: هلدر تراشکاری انگشتی در مقایسه با دیگر هلدرها کوچک ‌تر بوده و وظیفه آن صاف کردن و تراش دادن قطعات است.
  • هلدر کف تراش: هلدر کف تراش، تراشکاری سطحی، برش و شیار را به وسیله اینسرت انجام می ‌دهد. این مدل هلدر در صنایع مختلفی همچون؛ قالب سازی، ماشین سازی و قطعه سازی بسیار کاربرد دارد.
  • هلدر فرز تی: هلدر فرزتی به شکل T شناخته می‌ شود و وظیفه آن ایجاد شیار کاری چپ، راست و مستقیم است. این هلدر در اندازه های مختلف و مدل HSS و HSS-E با قابلیت اینسرت تعویض شو موجود است.
  • هلدر فرز بالنویز: هلدر فرز بالنویز یکی از هلدرهای پرکاربرد است که امکان تغییر سریع تیغه‌ ها را فراهم می‌کند. این هلدر بدون نیاز به چرخاندن قطعه کار یا توقف فرز الماس، پلیسه ‌ها را جدا نموده و باعث چفت شدن لبه ‌ها می ‌گردد. قطعه فرز الماس برای بهره ‌برداری اتوماتیک با تولید بالا ساخته می ‌شود.

جمع بندی

همان طور که می دانید، هلدر تراشکاری نقشی اساسی و بی بدیل در حوزه تراشکاری را بر عهده دارد. در این مقاله در رابطه با هلدر تراشکاری و انواع آن مطالبی ارائه شد. امیدواریم که از مطالعه آنها بهره کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات ابزار و یراق الات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌