راهنمای کامل قوانین پارکینگ آپارتمان

راهنمای کامل قوانین پارکینگ آپارتمان

یکی از مهم ترین مسئله در رابطه با آپارتمان ها که باعث بروز اختلافاتی بین ساکنین آن شده و حتی سبب می شود تا این اختلافات به دادگاه و مراجع کیفری نیز کشیده شود، مساله پارکینگ آپارتمان است. علت اصلی این مشکل، این مساله بوده که هرچند، قوانین پارکینگ آپارتمان، در کشور ما ضمن مقررات پراکنده ای، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته، اما عدم آگاهی ساکنین آپارتمان ها از این قوانین، گاه زمینه ساز ایجاد اختلافاتی میان این افراد می شود.لطفا تا انتهای این مقاله از سامانه مناقصات کشور هزاره با ما همراه باشید.

نحوه شماره‌گذاری و تقسیم پارکینگ آپارتمان

 قاعده و قانون شماره‌گذاری پارکینگ ‌ها در هر آپارتمانی، به این صورت است که شماره ‌گذاری از بالاترین طبقه آپارتمان شروع و سپس به پایین‌ ترین واحدها می ‌رسد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از فضای کلی پارکینگ برای تمام ساکنین مجاز است و می ‌توانند به ‌راحتی و بدون هیچ منعی از این فضا رفت‌ و آمد کنند. کسانی که دارای پارکینگ هم نیستند، می ‌توانند بدون ماشین از پارکینگ نیز استفاده کنند. علاوه بر آن، ساکنین اجازه قرار دادن هر وسیله‌ی دیگری غیر از ماشین در پارکینگ خود را ندارند و ریختن هر گونه وسیله و ضایعات، می ‌تواند برای مابقی همسایگان آزاردهنده باشد و موجبات شکایت را فراهم کند.

به طور کلی، قوانین مشاعات ساختمان از جمله پارکینگ آپارتمان در دو قسمت تعریف و مشخص شده است؛

  • قسمت ‌های اختصاصی در آپارتمان
  •  قسمت ‌های مشترک یا مشاعات

 پارکینگ اختصاصی آپارتمان چیست؟

 امروزه پارکینگ اختصاصی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل، در زمان خرید آپارتمان، دقت زیادی به دارا بودن پارکینگ اختصاصی می شود. تعدادی از ساختمان ها به جز داشتن یک یا چند پارکینگ اختصاصی، چند پارکینگ مشاع نیز دارند. چون امروزه معمولاً، خانواده های ساکن در یک خانه، بیشتر از یک خودرو دارند. همانطور که از نام آن پیداست، مالکیت پارکینگ اختصاصی متعلق به یک واحد است که در سند آن نیز قید شده است. هیچ کدام از همسایگان حق دخالت و تصرف و ایجاد مزاحمت در آن را ندارند و حتی اجازه ندارند، برای یک دقیقه هم، بدون اطلاع مالک، خودرو خود را در پارکینگ اختصاصی دیگری پاک کنند. بر مبنای قانون، اندازه پارکینگ اختصاصی، متراژ و شماره قطعه در سند مالکیت واحد مسکونی قید می‌ شود. البته قسمت هایی همچون؛ انباری، بالکن و پارکینگ هم در سند مالک قید می شوند. بنابراین پارکینگ اختصاصی جزو اموال مالک واحد به حساب می آید.

پارکینگ مشاع چیست؟

 مشاع به معنای مشترک میان چند نفر است. با توجه به قانون پارکینگ مشاع، هیچ کدام از طرفین، به تنهایی و بدون هماهنگی و بدون رضایت و جلب رضایت سایر اهالی ساختمان، حق تغییر در آن مال را نداشته و هیچ کدام هم نمی‌ توانند سهم مشخصی از آن را برای خود بردارند. به همین علت، مالکیت پارکینگ مشاع به صورت کامل در اختیار یک نفر نبوده و همه مالکین، اعم از دو یا چند نفر، حق استفاده از پارکینگ را نسبت به حق خود خواهند داشت. البته فرق پارکینگ اختصاصی و مشاع در این است که پارکینگ اختصاصی، با درج شماره قطعه و متراژ در سند مالکیت تعیین می ‌شود. اما در پارکینگ مشاع به صورت حق پارک، یک یا چند خودرو از سهم کل سند مشخص می شود.

پارکینگ مشاع چیست؟

اختلافات بر سر پارکینگ آپارتمان ‌ها

هنگامی که در سند یکی از ساکنین ساختمان وجود پارکینگ اختصاصی قید نشده باشد و یا اینکه فضای مشخصی برای او به عنوان پارکینگ در فضای مشاع مشخص نشده باشد، این فرد حق استفاده از پارکینگ آپارتمان را ندارد. او در صورتی می ‌تواند از پارکینگ مشاع استفاده کند که با کلیه اهالی ساختمان و مدیر به توافق برسد و در صورت رسیدن به توافق، پارک کردن خودرو از سمت او در پارکینگ خلاف قانون نمی باشد.

پارکینگ مزاحم و قوانین مربوط به آن

 برخی از ساختمان ‌ها در صورت داشتن فضای مناسب برای عبور و مرور خودروها، یک پارکینگ دیگر برای پارک کردن دو ماشین پشت سر هم به‌ وجود می آورند که به آن پارکینگ مزاحم می‌گویند. برای اضافه کردن این نوع پارکینگ آپارتمان، باید به شهرداری مراجعه نمود. با توجه به تعریف پارکینگ مزاحم، این مدل پارکینگ قرار است کار راه‌ انداز اهالی بدون پارکینگ ساختمان باشد، اما چرا به آن پارکینگ مزاحم می‌گویند؟ دلیل نام‌ گذاری مزاحم برای چنین پارکینگ هایی این است که این فضا درست پشت ماشینی دیگر قرار می‌گیرد و در صورتی که خودروی جلویی بخواهد جابجا شود، ابتدا بایستی ماشین پشتی جابه جا شود و این روند ادامه ‌دار خواهد بود. طبق قوانین پارکینگ مزاحم، این پارکینگ به کسی تعلق می‌گیرد که آخرین قرارداد ساختمان را امضا کرده است. واگذاری آن نیز، با توافق همه اعضای ساختمان صورت می‌گیرد.


مقاله پیشنهادی: آشنایی با انواع پارکینگ و مزایده پارکینگ

نگهداری و تعمیرات پارکینگ ساختمان

 همان گونه که نگهداری از آپارتمان حائز اهمیت بوده است، نگهداری و رسیدگی به تعمیرات پارکینگ آپارتمان، هم یکی از موارد ضروری و پر اهمیت است. در این امر، همه اهالی ساختمان دخیل هستند؛ چون که وجود پارکینگ سالم و تجهیز آن، برای آسایش افراد ساختمان ضروری است. معمولا این کار برعهده مالک واحد با هماهنگی مدیر ساختمان یا هیئت مدیره است.

قوانین تعداد پارکینگ در آپارتمان ها

 برای هر آپارتمان با زیربنای ۳۵ تا ۱۵۰ متر مربع، یک پارکینگ اختصاص می باید. همچنین برای واحد های آپارتمانی با زیربنای ۱۵۱ یک تا ۲۵۰ متر مربع نیز یک پارکینگ اختصاص می یابد. در صورتی که برای واحدهای با مساحت بیش از ۲۵۰ متر، نیاز است که دو یا سه واحد پارکینگ اختصاص یابد.

اجاره پارکینگ آپارتمان

 اجاره دادن پارکینگ آپارتمان در مواقعی صورت می گیرد که یکی از اعضای آپارتمان خودرو نداشته باشد. در این صورت، فرد می ‌تواند با رضایت خود، پارکینگ آپارتمان خود را به کسی که خودرو دارد اجاره دهد. البته فرد مستاجر می تواند از میان اهالی خود مجتمع و یا حتی خارج از ساختمان باشد.

جمع بندی

 تمام نکاتی که در رابطه با قوانین پارکینگ آپارتمان ارائه گردید، برای راحتی و آسایش ساکنین آن است. به طور کلی داشتن پارکینگ در ساختمان های بزرگ، برای ساکنین آن جنبه حیاتی دارد. بنابراین در هنگام خرید آپارتمان باید به این موضوع توجه کرد تا بعدها با مشکل رو به رو نشوید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات ساختمانی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌