رتبه بندی شرکت‌ها چیست؟

رتبه بندی شرکت‌ها چیست؟

امروزه برای افزایش شفافیت در مورد شرکت‌ها، شاهد ایجاد سیستم رتبه بندی شرکت‌ هستیم. با این حال هنوز خیلی از افراد نمی‌دانند که رتبه بندی شرکت‌ها چیست. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با این سیستم آشنا کنیم و در مورد رتبه بندی شرکت‌ها اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید

سیستم رتبه بندی شرکت‌ها چیست

به منظور پاسخ به این پرسش که رتبه بندی شرکت‌ها چیست، باید گفت که این امر، فرآیند و سازوکاری برای ارزیابی و سنجش صلاحیت و توانمندی شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف است. این رتبه‌بندی بر اساس معیارها و شاخص‌های مشخصی انجام می‌شود و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا جایگاه خود را در میان رقبا مشخص کنند. به این ترتیب مشتریان نیز می‌توانند دید کاملی در مورد وضعیت شرکت‌ها داشته باشند و برای فعالیت مورد نظر خود شرکت مناسب را انتخاب کنند.

مزایای رتبه بندی شرکت‌ها چیست؟

سیستم رتبه بندی شرکت‌ها مزایای گوناگونی برای صاحبان این شرکت‌ها و همچنین مشتریان دارد. از مهم‌ترین مزایای این سازوکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش اعتبار و اعتماد

رتبه بندی شرکت‌ها معیاری شناخته‌شده برای سنجش صلاحیت و توانمندی شرکت‌هاست که می‌تواند به افزایش اعتبار و اعتماد مشتریان، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان کمک کند. به‌طور مثال شرکت پیمانکاری که رتبه بالایی دارد، از نظر مشتریان و کارفرمایان شرکتی قابل اعتماد و با صلاحیت شناخته می‌شود.

ایجاد فرصت‌های جدید

رتبه بندی شرکت‌ها می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا فرصت‌های جدیدی را برای عقد قرارداد با سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به دست بیاورند. برای مثال بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی فقط با شرکت‌هایی که رتبه‌بندی شده‌اند، قرارداد منعقد می‌کنند.

بهبود عملکرد

فرآیند رتبه بندی شرکت‌ها می‌تواند به شرکت‌ها در شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و درنهایت بهبود عملکردشان کمک کند. شرکت‌ها در فرآیند رتبه‌بندی ملزم به ارائه اطلاعات و مستندات مربوط به سوابق کاری، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات خود هستند. این فرایند به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را به‌طور دقیق شناسایی و برای بهبود وضعیت خود اقدام کنند.

ایجاد رقابت سالم

به دلیل وجود سیستم رتبه‌بندی شرکت‌ها، رقابت سالمی در بین شرکت‌ها به وجود آمده است تا برای ارتقاء کیفیت خدمات و محصولاتشان اقدام کنند. وقتی شرکت‌ها رتبه خود را با سایر رقبا مقایسه می‌کنند، برای ارتقاء رتبه خود و کسب رتبه‌های برتر تلاش می‌کنند تا وضعیت خود را بهبود ببخشند. این موضوع باعث ایجاد فضای رقابتی بین این کسب‌وکارها شده و درنهایت رشد کلی شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف را در پی داشته است.

انواع رتبه بندی شرکت‌ها

رتبه بندی هر نوع از شکرتهای با دیگری دارای تفاوت بسیار زیادی است. رتبه بندی شرکتها به انواع زیر تقسیم میشوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رتبه بندی پیمانکاری

این نوع رتبه‌بندی برای شرکت‌های پیمانکاری که در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی فعالیت می‌کنند، انجام می‌شود. رتبه‌بندی پیمانکاری در ۵ پایه از ۱ تا ۵ در نظر گرفته شده است که پایه ۱ بالاترین رتبه و پایه ۵ پایین‌ترین رتبه به‌شمار می‌آید.

رتبه بندی مشاوره

نوع دیگری از سیستم رتبه‌بندی، رتبه‌بندی مشاوران است که برای شرکت‌هایی است که در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. رتبه‌بندی مشاوره در ۳ پایه از ۱ تا ۳ انجام می‌شود که پایه ۱ بالاترین رتبه و پایه ۳ پایین‌ترین رتبه است.

رتبه بندی انفورماتیک

این نوع رتبه‌بندی برای شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود. رتبه‌بندی انفورماتیک با توجه به نوع کسب‌وکار و شرایط آن، در ۱۵ رشته مختلف انجام می‌شود.

رتبه بندی شرکت‌های EPC

رتبه‌بندی شرکت‌های EPC یکی دیگر از انواع رتبه‌بندی برای شرکت‌ها به‌حساب می‌آید. این رتبه‌بندی برای کسب‌وکارهای فعال در زمینه طراحی، مهندسی و پیمانکاری است. رتبه‌بندی EPC در ۲ گروه صنعتی و غیرصنعتی انجام می‌شود.

رتبه بندی انبوه سازی

این نوع رتبه‌بندی برای شرکت‌های انبوه‌سازی است که در زمینه ساخت‌وساز انبوه مسکن فعالیت می‌کنند. رتبه‌بندی انبوه‌سازی در ۵ پایه در نظر گرفته شده که بالاترین رتبه آن پایه ۱ و پایین‌ترین رتبه آن پایه ۵ است.

رتبه بندی شرکت‌های فنی و مهندسی

این نوع رتبه‌بندی برای شرکت‌های فنی و مهندسی که در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند، انجام می‌شود. رتبه‌بندی فنی و مهندسی در ۷ رشته مختلف انجام می‌شود.

مراحل رتبه بندی شرکت‌ها

فرآیند اخذ رتبه های پیمانکاری، مشاور، انفورماتیک و… نیاز به شرایط خاصی از لحاظ توانمندی نیروهای حاضر در رتبه بندی شرکت، توان مالی و سطحی قابل توجهی از قرارداد های پروژه های انجام شده دارد. ارزیابی شرایط اخذ رتبه بندی شرکت ها به همین دلیل فرآیندی پیچیده است و پیچیده تر از آن ثبت این اطلاعات در سامانه ساجات می باشد.

جهت رتبه‌بندی شرکت‌ خود نیاز است تا چند مرحله بسیار مهم را طی کنید تا بتوانید آن را به سرانجام برسانید. برای دریافت رتبه لازم است تا فرایند زیر را طی کنید:

۱. ثبت شرکت: اولین قدم برای رتبه‌بندی، ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری است.

۲. بررسی شرایط: شرکت پس از ثبت باید اقدام به بررسی شرایط رتبه بندی شرکت خود کند

۳. تکمیل مدارک: پس از داشتن شرایط هر شرکتی باید مدارک مرتبط با اعضا شرکت، مدارک اصلی شرکت خود را جمع آورس و اسکن کند.

۴. ثبت درخواست: پس از تکمیل مدرک شرکت باید در سامانه ساجات ثبت نام کرده و اقدام به بارگذاری مدارک نمایند

۵. صدور رتبه: در نهایت مدارک توسط کارشناسان سازمان برنامه و بودجه بررسی شده و در صورتی که شرکت واجد شرایط باشد گواهی رتبه بندی آن شرکت صادر میگردد.

نکات مهم در مورد رتبه بندی شرکت‌ها

به منظور رتبه بندی شرکت‌ها نیاز است تا به چند نکته مهم توجه کنید. اولا رتبه بندی شرکت‌ها به‌صورت دوره‌ای و هر ۴ سال یک‌بار انجام می‌شود. همچنین شرکت‌ها برای حفظ رتبه خود باید در طول دوره رتبه‌بندی، شرایط و ضوابط مربوطه را رعایت کنند. اگر شرکت‌ها شرایط و ضوابط تعیین‌شده را زیر پا بگذارند، رتبه شرکت‌ها می‌تواند تنزل پیدا کند یا حتی باطل شود.

حرف آخر

در این مطلب به این پرسش مهم پاسخ دادیم که رتبه بندی شرکت‌ها چیست. رتبه بندی شرکت‌ها فرآیندی مفید برای ارزیابی و سنجش صلاحیت و توانمندی شرکت‌ها به‌شمار می‌آید. به‌طور کلی این رتبه‌بندی می‌تواند به شرکت‌ها در افزایش اعتبار و اعتماد، ایجاد فرصت‌های جدید، بهبود عملکرد و ایجاد رقابت سالم کمک کند. به همین دلیل نیاز است که حتماً رتبه بندی شرکت خود را دریافت کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌