بررسی جامع قوانین مالیات طلا در ایران

بررسی جامع قوانین مالیات طلا در ایران

 مالیات طلا یکی از مهم ‌ترین موضوعاتی است که در حوزه طلا به وجود آمده و بسیاری از افراد از جمله طلا فروش‌ ها، مردم عادی و سرمایه گذاران طلا در این باره سوال دارند. در این مقاله از سامانه مناقصات هزاره به طور مفصل به بررسی مالیات طلا و انوع آن خواهیم پرداخت.

انواع مالیات طلا

 کلیه کالاهای موجود در بازار شامل پرداخت مالیات هستند؛ اما به طلا سه دسته مالیات تعلق می گیرد:

  1.  مالیات بر عایدی طلا
  2. مالیات بر ارزش افزوده طلا
  3. مالیات عملکرد طلافروش

مالیات بر عایدی سرمایه طلا چیست؟

در راستا اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، پی از خرید و فروش ملک، خودرو، طلا و انواع ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌ گردد. در واقع مالیات بر عایدی سرمایه به معنای مالیات بر مابه ‌التفاوت خرید و فروش است که شامل موارد مصرفی نمی ‌شود. این مالیات شامل دو بخش؛ مالیات بر معاملات مکرر و مالیات عایدی معاملات مکرر است. در صورتی که خرید و فروش در بازه زمانی کوتاه بیش از حد نیاز مصرفی صورت گیرد، فرد باید نسبت به مابه ازای به دست آمده از خرید و فروش، مالیات طلای خود را پرداخت نماید.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه طلا چقدر است؟

 نرخ مالیات بر عایدی طلا به‌صورت پلکانی معکوس اعمال می‌ شود. به‌ طورکلی نرخ این مالیات طلا صفر تا ۴۰ درصد است که بسته به حجم و مدت ‌زمان نگهداری سرمایه تعیین خواهد شد. در صورتی که نگهداری طلا و ارز کمتر از یک سال باشد، مشمول ۳۰ درصد، بین ۱ تا ۲ سال مشمول ۲۰ درصد و بیش از دو سال ۱۰ درصد مالیات به آن تعلق خواهد گرفت.

معافیت مالیات بر عایدی سرمایه طلا

 اندوخته طلا تا اندازه ۱۵۰ گرم از پرداخت مالیات بر عایدی طلا معاف است. از آنجایی‌که گروه هدف این نوع مالیات طلا، دلالان هستند لذا ۹۹ درصد مردم از پرداخت مالیات معاف هستند. لازم به ذکر است ملاک تعیین میزان مالیات فاکتور خرید می باشد.

 مالیات بر ارزش افزوده طلا چیست؟

 مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات غیرمستقیم محسوب می شود. به عبارت دیگر، مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که به صورت غیرمستقیم طی فرایند تولید با افزایش ارزش کالا و خدمات از مصرف‌کننده نهایی دریافت می گردد. یکی از کالاهای موضوع مالیات بر ارزش افزوده، طلا است. منظور از مالیات خرید طلا، مالیاتی است که با توجه به نرخ قانونی از خریداران طلا اخذ شده و توسط فروشنده به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌ گردد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا چقدر است؟

 درگذشته اصل طلا همراه با اجرت و سود آن، موضوع مالیات قرار می‌گرفت؛ اما با اعتراض فعالان صنف طلا مبنی بر اینکه طلا یک کالای سرمایه‌ای است نه مصرفی و نباید شامل مالیات بر ارزش افزوده شود. مطابق با قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۹ درصد قابل‌اعمال خواهد بود که این نرخ صرفاً به اجرت ساخت و سود طلا اختصاص می یابد و اصل طلا معاف از مالیات می شود.

نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا

نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا فرمول خاص خود را دارد. این فرمول به این شکل است:

 ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده + ۷ درصد سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

با توجه به بخشنامه ارزش افزوده طلافروشان ممکن است برخی از طلافروشان در ابتدا مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کنند و سپس به سراغ سود طلا بروند. در برخی از شرایط نیز طلافروش وزن کل طلا را در پایان کار ضرب می نماید. البته کلیه اقداماتی که انجام می ‌شود از همین فرمول پیروی می‌کند و در قیمت نهایی طلای خریداری شما تأثیر خاصی ندارد.

مالیات بر ارزش افزوده طلا چگونه پرداخت می‌شود؟

 مالیات بر طلا که صرفاً به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده تعلق می گیرد باید از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس اینترنتی www.evat.ir که زیر مجموعه سازمان امور مالیاتی است پرداخت شود.

 مالیات طلا

معافیت مالیات بر ارزش افزوده طلا

 با توجه به مقررات مالیات بر ارزش افزوده، ارزش اصل طلا، جواهرات و پلاتین به‌کار رفته در مصنوعات معاف از مالیات هستند؛ بنابراین صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده مشمول مالیات می ‌شود. این معافیت منوط به ثبت ‌نام طلافروشان در سامانه مخصوصی است که سازمان امور مالیاتی تعیین کرده است. طلافروشان همچنین باید به ثبت اطلاعات هر قرارداد فروش از‌جمله تفکیک ارزش طلا، اجرت ساخت و سود بپردازند. در صورتی که اطلاعات معامله طلافروش ثبت نشود، به میزان ۹ درصد ارزش اصل طلا مشمول مالیات می‌ شود.

مالیات طلافروشان چیست؟

طلافروشان همچون دیگر مشاغل و اصناف که فعالیت اقتصادی دارند می بایست از سود عملکرد و فعالیت خود مالیات پرداخت نمایند. مالیات طلافروشان یک نوع مالیات مستقیم به حساب می آید که با توجه به سود طلافروشان پس از کسر هزینه‌ ها اعمال می‌ شود. این نوع مالیات را فروشنده پرداخت می کند.

نرخ مالیات بر عملکرد طلافروشان

 به‌طورکلی پس از کسر هزینه از درآمد طلافروشان سود خالص مشمول مالیات می ‌شود. نرخ مالیات طلا پلکانی افزایش می‌ یابد به ‌نحوی‌که ابتدا معافیت پایه کسر خواهد شد. چنانچه سود به دست آمده تا ۵۰ میلیون تومان باشد نرخ ۱۵ درصد، اگر مابین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد نرخ ۲۰ درصد و برای مبالغ بالاتر نرخ ۱۰۰ درصد اعمال می گردد.

معافیت مالیات بر عملکرد طلافروشان

 براساس مصوبات ۱۴۰۲، درصورتی‌که درآمد خالص طلافروشان تا سقف مبلغ ۲۸ میلیون و۸۰۰ هزار تومان باشد، از پرداخت مالیات بر عملکرد معاف خواهند بود.

مالیات طلای دست دوم چقدر است؟

جهت خرید طلای دست دوم، طلا فروش نباید از خریدار پولی را بابت اجرت بگیرد. بنابراین اختلاف میان قیمت طلای نو و دست دوم در میزان پولی است که در رابطه با اجرت دریافت می شود. همچنین، مقدار کارمزدی که طلافروشان مجاز به دریافت آن برای فروش طلای دست دوم هستند، کاملا مشخص است. به این صورت که طلا فروشان می توانند حداکثر ۷ درصد کارمزد در رابطه با فروش طلای دست دوم دریافت نمایند. البته طلا فروشان مجاز هستند ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را نیز از خریداران بگیرند.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با مالیات طلا و انواع آن مطالبی ارائه شد. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت کافی را برده باشید و برای سوال های مطرح شده در ذهنتان، به پاسخی منطقی رسیده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات مواد معدنی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌