همه چیز در مورد تعویض پلاک خودرو

همه چیز در مورد تعویض پلاک خودرو

در هنگام خرید و فروش خودرو باید یکسری مراحل متعدد اداری گذرانده شود که تعویض پلاک و انتقال اسناد و مدارک خودرو از مهم ‌ترین آنهاست. در این میان فروشنده و خریدار خودرو به عنوان طرفین معامله بایستی برای صحت معامله کلیه مراحل را به درستی طی کنند تا انتقال خودرو بدون هیچ مشکلی انجام شود؛ در غیر این صورت هر دو درگیر مشکلاتی خواهند شد. در حال حاضر، تعویض پلاک خودرو به ۳ روش حضوری، اینترنتی و درب منازل انجام می گیرد. در ادامه این مقاله از پایگاه ملی مناقصات هزاره هر کدام از روش ها را توضیح داده ایم.

تعویض پلاک به صورت حضوری

در روش حضوری که اولین و قدیمی‌ ترین روش ارائه خدمات پلاک می ‌باشد، تمام مراحل کار به صورت حضوری انجام می ‌شود و متقاضیانی که این روش را انتخاب می کنند لازم است از همان ابتدا با در دست داشتن مدارک، به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند.

تعویض پلاک خودرو به صورت اینترنتی

استفاده از روش اینترنتی به عنوان راهکاری برای کاهش مراجعه حضوری به مراکز دولتی و انتظامی در نظر گرفته شده است. سامانه خدمات الکترونیکی سخا به آدرس اینترنتی sakha.epolice.ir پلتفرمی جامع به منظور ارائه خدمات اینترنتی انتظامی است. در واقع سامانه سخا با هدف ارائه خدمات غیر‌حضوری به افراد متقاضی راه ‌اندازی شده است. هر شهروندی می ‌تواند در این سامانه حساب کاربری مخصوص به خود را ایجاد نماید و منتسب به همان حساب کاربری، به ‌صورت الکترونیکی از خدمات انتظامی بهره مند شود.

نحوه ثبت نام سخا برای تعویض پلاک خودرو

برای استفاده از امکانات سایت سخا، ثبت ‌نام و احراز هویت در این سامانه ضروری است. در‌صورتی‌که پیش از این، برای ثبت ‌نام در این سامانه اقدام نکرده ‌اید، در مرحله اول عبارت sakha.epolice.ir را در مرورگر خود جستجو کرده و بعد از ورود به لینک مورد‌نظر، گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید. بعد از به پایان رسیدن مراحل ثبت نام در سامانه سخا، افراد نام کاربری و رمز عبور جدیدی دریافت می کنند. از طریق این دو کد می‌توان به صفحه شخصی خود وارد شد و از خدمات آن استفاده نمود.

تعویض پلاک درب منزل

منظور از تعویض پلاک خودرو درب منزل این است که صفر تا صد نقل و انتقال و تعویض پلاک، در محل انجام می شود و نیازی نیست به مراجعه مراکز شماره گذاری خودرو نیست. طبق اعلام پلیس راهور فراجا اشخاص زیر می توانند در طرح شماره گذاری خودرو درب منزل با پرداخت هزینه عوض کردن پلاک، مشارکت نمایند:

  • خانواده شهدا
  • ایثارگران و جانبازان
  • معلولان
  • کهنسالان

البته این نکته را در نظر داشته باشید که در حال حاضر شماره گذاری خودرو درب منزل تنها در شهر تهران، به صورت آزمایشی اجرا شده است و مشمولان سایر نقاط کشور، امکان شرکت در این طرح را ندارند. با اجرای موفقیت آمیز این طرح در تهران، تعویض پلاک خودرو درب منزل برای سایر نقاط کشور نیز امکان پذیر خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو

 مدارکی که فروشنده خودرو جهت شماره گذاری باید همراه خود داشته باشد شامل:

  • اصل کارت ماشین
  • اصل سند خودرو
  • ارائه برگ سبز خودرو (سند مالکیت خودرو)
  • ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو (یا وکیل قانونی)
  • برگه تسویه حساب خلافی و عوارض خودرو
  • اصل بیمه ‌نامه‌ های خودرو ( ثالث و بدنه)
  • اصل آخرین کارت معاینه فنی خودرو
  • ارائه برگه‌ های پرداخت بهای انتقال پلاک
تعویض پلاک خودرو

 مدارکی که خریدار خودرو در هنگام نعویض پلاک باید به همراه داشته باشد، شامل:

  • اارائه صل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه اصل و کپی مدارک احراز محل سکونت (اجاره ‌نامه، سند منزل و …)
  • حضور خریدار یا نماینده قانونی

مراحل تعویض پلاک خودرو

 فروشنده و خریدار ماشین قبل از ثبت قطعی سند، باید به یکی از مراکز تعویض پلاک حضور مراجعه نمایند و ضمن ارائه مدارک، مراحل زیر را برای شماره گذاری خودرو مورد نظر طی کنند.

  1. مراجعه به سایت راهور و دریافت نوبت
  2. ورود به مراکز، دریافت قبض ورودی پارکینگ
  3. تحویل مدارک مورد نیاز به باجه تعیین شده در برگه نوبت ‌دهی
  4. اخذ فرم بازدید فنی خودرو از دفتر تعیین‌شده
  5. تأیید اصالت خودرو
  6. ارائه گواهی عدم خلافی در صورت داشتن تخلف
  7. واریز وجه پلاک برابر تعرفه به حساب خزانه نزد بانک ملی
  8. حضور در دفتر مربوطه جهت دریافت تأییدیه نقل‌ و انتقال و سند مالکیت خودرو
  9. مراجعه به محل مربوطه جهت فک پلاک خودرو
  10. تحویل پلاک قدیمی خودرو و اخذ پلاک جدید
  11. مراجعه به محل نصب جهت نصب پلاک جدید
  12. مراجعه به در خروج با ارائه قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز

چنانچه خریدار یا فروشنده خودرو به هر دلیلی نتوانند با‌ هم در مرکز تعویض پلاک حضور پیدا کنند، با مراجعه به دفترخانه و تنظیم وکالت نامه جهت شماره گذاری می ‌توانند به صورت وکالتی اقدام به تعویض نمایند.

مراحل تعویض پلاک چقدر طول می‌کشد؟

 به‌ طورکلی مدت زمان مراحل تعویض پلاک بستگی به مرکزی دارد که به آن مراجعه نموده اید. با توجه به میزان شلوغی مرکز، شماره گذاری پلاک ممکن است حدود دو تا سه ساعت طول بکشد. اگر برای اولین‌ بار است که می خواهید پلاک بگیرید یا پلاک ‌های قبلی ‌تان آزاد نیستند، حدود یک ساعت زمان می برد تا پلاک جدید نصب گردد. اما اگر پلاک قبلی ‌تان در مرکز موجود باشد، کار شما راحت‌ تر است.

‌‌
مقاله پیشنهادی: فک پلاک خودرو و نکاتی که باید در مورد آن بدانید
‌‌

پرداخت مالیات خودرو جهت تعویض پلاک خودرو بر عهده چه کسی است؟

در گذشته مالیات خودرو را فروشنده خودرو پرداخت می نمود اما از زمانی که پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به صورت اینترنتی شده است، اکثر افراد تصور می‌کنند که خریدار خودرو می بایست مالیات نقل و انتقال خودرو را بپردازد. در حالی که امروزه با توجه به قوانین، مسئولیت واریز این مالیات بر عهده فروشنده ‌های خودرو است.

هزینه تعویض پلاک را چه کسی می پردازد؟

 هزینه تعویض پلاک را باید خریدار بپردازد. در مواقعی که فروشنده به خریدار وکالت دهد، خریدار اجازه خواهد داشت که این فرآیند را به ‌تنهایی و بدون حضور فروشنده پیگیری نماید. البته هزینه ‌های مربوط به دادن وکالت به خریدار، برعهده فروشنده می باشد.

جمع بندی

همان طور که گفته شد، پس از خرید و فروش خودرو بایستی نسبت به تعویض پلاک آن اقدام کنید. در حقیقت، تعویض پلاک خودرو نخستین کاری است که بعد از تنظیم قولنامه باید انجام شود. در این مقاله مدارک مورد نیاز جهت شماره گذاری خودرو، نحوه دریافت نوبت اینترنتی و هزینه تعویض کردن پلاک در سال ۱۴۰۲ را برای شما بیان نمودیم. امیدواریم که از مطالعه مطالب ارائه شده لذت کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات خودرو » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌