حفاری غیر مجاز چیست؟

حفاری غیر مجاز چیست؟

حفاری غیر مجاز جرمی است که فرد آگاهانه مرتکب آن شده و به منظور انجام عملی خاص یا یافتن چیزی، زمین یا اماکن غیر مجاز را حفر می نماید. این عمل یکی از تخلفاتی می باشد که قانون به شدت با آن برخورد می کند. البته ممکن است شامل چندین حالت باشد. تا انتها این مقاله از سامانه مناقصات هزاره همراه ما باشید.

حفاری غیر مجاز جهت یافتن اشیاء تاریخی و میراث فرهنگی

بناهای تاریخی و مذهبی به عنوان شناسنامه هر کشور به حساب می آید، لذا جزو دارایی ها و میراث گرانبهای آن کشور به شمار می روند. متاسفانه بعضی افراد با تصور اینکه یک شبه پولدار شوند، در این مسیر قرار قدم می گذارند و قربانی طمع خود می شون.  بنابراینف نیاز است ضمن آگاه سازی افراد، قوانین جدیدی جهت کاهش این گونه جرم ها وضع گردد.گاهی اوقات نیزکلاهبرداران از راه های دیگری همچون؛ استفاده از وسایلی چون گنج یاب و… برای کلاهبرداری استفاده می کنند. با توجه به قانون، هرگونه حفاری غیر مجاز، خرید و فروش، تخریب، دستکاری و انتقال اماکن تاریخی، میراث فرهنگی و آثار باستانی پیگرد قانونی به دنبال دارد.


مقاله پیشنهادی: قوانین حفر چاه فاضلاب و نکات ایمنی آن

حفاری غیر مجاز چاه آب زیرزمینی و نفت

متاسفانه به خاطر دلایل متعددی همچون؛ خشکسالی،کمبود بارش باران و برف و دمای هوا با نیاز شدید به آب اعم از شرب ،کشاورزی و صنعت مواجه هستیم. به همین خاطر، ادارات آبیاری با مشکل حفاری غیر مجاز چاه ها و همچنین بهره برداری غیر مجاز از منابع روبرو می باشد. به منظور جلوگیری از کاهش شدید منابع زیرزمینی و حفظ و نگهداری از منابع آبی می بایست با متخلفان این امر برخورد جدی و قانونی شود. در بسیاری از مواقع، متخلف مواخذه می گردد اما به قید وثیقه آزاد می شود. از آنجایی که حفاری های غیر مجاز در کشور دو برابر شده اند چنانچه افراد متخلف مجازات کیفری شوند و فرد نتواند جرم خود را خریداری کند ارتکاب به این جرم کاهش خواهد یافت.

حفاری غیر مجاز در ملک شخصی

بر اساس ماده ۱۶ قانون مورد نظر افرادی که بدون اجازه از دولت، اقدام به حفاری غیر مجاز در ملک شخصی خودشان کنند، به پرداخت جزای نقدی محکوم می شوند و اشیاء مکشوفه نیز توسط دولت ضبط و گرفته می شود.

حفاری غیر مجاز

 در سال ۱۳۴۷ ماده ۱۲۷ از قانون مجازات عمومی تصویب شد. بند ۵ از این ماده این بود که هر فرد بدون طی شدن مراحل قانونی در حال حفاری غیر مجاز جهت به دست آوردن شی عتیقه در اراضی، تپه و اماکن تاریخی در ملک شخصی باشد، به حبس به مدت شش ماه الی سه سال محکوم می گردد. تشدید قانون در مجازات مرتکب شوندگان پیشرفت مثبتی در حقوق کیفری ناظر به جرم علیه میراث فرهنگی کشور بود. با توجه به ماده قانون ۱۱ مذکور، هر گونه عمل حفاری و کاوش به هدف استخراج آثار ملی، منحصرا در اختیار دولت می باشد، اما در ماده ۱۶ فقط برای عمل حفاری غیر مجاز ضمانت اجرایی پیش بینی شده است و عمل کاوش غیر مجاز در این قانون عنوان مجرمانه و ضمانت اجرای کیفری ندارد.

مجازات حفاری غیر مجاز میراث فرهنگی چیست؟

بر اساس ماده ۸ آیین نامه حفاری غیر مجاز، به منظور دستیابی به اموال تاریخی و فرهنگی بدون اجازه رسمی وزارت معارف، غیر قانونی بوده و برای فرد مرتکب مجازات یک ماه حبس صادر می گردد. اگر حفر در بناها و محوطه های تاریخی صورت گیرد، فرد ارتکاب کننده جرم علاوه بر پرداخت خسارت می بایست حداقل هزار تومان مجازات نقدی پرداخته و از یک هفته تا یک سال به حبس محکوم شود. با توجه به قانون حفظ آثار ملی که در سال ۱۳۰۹ تصویب شد حفر اراضی و جست و جو برای استخراج آثار ملی فقط به دولت واگذار شده است.

جرم حفاری غیر مجاز منابع آب زیرزمینی چیست؟

قانون توزیع عادلانه منابع آبی در سال ۱۳۶۱ به تصویب رسید که با توجه به این قانون، استخراج از منابع آبهای زیر زمینی به وسیله حفاری هر نوع چاه و قنات در هر نقطه از کشور تنها با اخذ مجوز از وزارت نیرو صورت می پذیرد. این سازمان با توجه به ویژگی های منطقه ای و آن محدوده و همچنین مقررات تعیین شده با صدور پروانه اجازه حفر و بهره برداری را می دهد. با تصویب این قانون، کلیه افرادی که حتی قبل از این تاریخ اقدام به حفر چاه نموده اند باید برای کسب پروانه اقدامات مربوطه را انجام دهند.

  • براساس ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب، بعد از حفاری غیر مجاز چاه توسط افراد، می بایست طرح شکایتی بر علیه مجرمان و متخلفان این عمل صورت گیرد که عموما این طرح دعوی برای فرد خاطی زندان، جریمه نقدی و حتی شلاق به همراه دارد.
  •  فرد متخلف علاوه بر جبران خسارت وارد شده، به ۱۰ الی ۵۰ ضربه شلاق و همچنین ۱۵ روز تا سه ماه حبس بر حسب جرم انجام شده محکوم می شود.
  • فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی می شود تا از زمان حفر چاه، تمامی خسارات وارد شده به منابع آب های زیرزمینی تحت جریمه های سنگین از وی گرفته شود.
  • در مناطق مجاز، حفر چاه و بهره برداری از آب با ظرفیت ۲۵ متر مکعب در شبانه روز مجاز است.

جمع بندی

در این مقاله با حفاری غیر مجاز ابنیه تاریخی و منابع آب زیرزمینی و مجازات هر یک از آنها آشنا شدیم. امیدواریم که از مطالعه مطالب ارائه شده لذت کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات حفاری چاه آب » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌